2014-12-12

סדרה: רובי (Ruby) למפתחי ג'אווה ותיקים

לאחרונה אני עובר ל Stack טכנולוגי של: רובי, ריילס, ו AWS (יש גם עניין של מובייל, אבל שם אני יחסית מעודכן).
כחלק המדרך שאני עובר אני כותב בבלוג על הנושאים הללו. באופן דומה למעבר שעשיתי במעבר לג'אווהסקריפט - אני מנסה לכתוב את הדברים מנקודת המבט שאני הייתי זקוק לה: מתכנת וותיק, שמכיר (נאמר) ג'אווה ו Object Oriented היטב - אך "נוחת" בעולם לא מוכר של רובי.

רובי וריילס (קשה להפריד בינהם, לפעמים) הם עולם בפני עצמו. קהילה גדולה ומרשימה, סט גדול של כלים וספריות, ורעיונות שחלחלו והשפיעו גם על קהילות אחרות. רובי (עם ריילס) היא שפת התכנות שמשמשת הרבה סאטראט-אפים, שפה שהייתה בשימוש עמוק בחברת Thoughtworks (אני עוקב אחרי כמה מעובדיה), ובעזרת נבנו כמה כלים (Github, Chef) שהושפעו בתכנון ובסגנון שלהם - משפת רובי בה השתמשו.

אני מרגיש פספוס קטן שרק עכשיו, אחרי כ 12 שנים בתעשיה, אני נחשף לראשונה באמת להבנה מהם רובי וריילס. פתאום אני מזהה נקודות השפעה שונות שלהן שראיתי שהכרתי כבר שנים - אך לא זיהיתי את מקור ההשפעה. נכון: ריילס נמצאת בדעיכה, מתוך כך שהמשקל של ה UI עובר לצד הלקוח, וכדי לכתוב REST APIs ברובי מספיק כנראה לקחת את Sinatra ו Active Records (כך אומרים). לא צריך את כל "המשקל" של ריילס. ההחלשות של ריילס משפיעה גם על רובי, ופתאום יותר מגניב מ"לעשות רובי" זה "לעשות node.js" [א].

האם יש טעם לכתוב בבלוג על טכנולוגיה שהיא כבר לא "המגניבה ביותר"?
בעולם הייטק שאלה כזו זוכה לספקות אוטומטיים - אך לי ברור שכן. אני מודע לכך שעבור רבים מקוראי הבלוג רובי היא לא נתפסת כשפה רלוונטית. אני מזמין את אותם הקוראים, בכל זאת, להשקיע מעט ולהתרשם מעט מהשפה והספרייה בעלות ההשפעה הרבה על עולם התוכנה בשנים האחרונות. כשתתקלו בהשפעות של רובי וריילס במקומות אחרים - תוכלו אולי לזהות ולהבין אותן.


---





שפת רובי - מה זה השטויות האלה?
פוסט בו ניסיתי ליצור מפגש ראשוני עם שפת רובי, התחביר, והסגנון הייחודיים (יחסית) שלה.







שפת רובי - עוד קצת שטויות שכאלו
בו אני מכסה רשימה של נושאים שונים ועקרוניים בשפת רובי. אני גם צולל נכנס מעט לאופן בו עובד ה VM של רובי.







RVM - כלי לניהול סביבות (וגרסאות רובי)
כאשר אתם מתחילים לכתוב רובי קצת יותר ברצינות - זהו כלי שכדאי להכיר.


מודל תכנות מונחה-העצמים של רובי
בפוסט זה אני מנסה לכסות, עד כמה שניתן, את נושאי ה OO ברובי: הכמסה, הורשה, מודולים, מחלקות יחידניות וכו'.




ריילס, רובי on ריילס
שפת רובי איננה שפת רובי ללא ה framework הכ"כ-מפורסם שלה לפיתוח אפליקציות ווב: Ruby on Rails. בפוסט זה נספק סקירת high level על ריילס.






-----

[א] אפילו מאטצ' (שם החיבה של Matsumoto Yukihiro - ממציא רובי) עובד (במקביל) על שפה חדשה - Streem.



-----

לינקים מעניינים

Ruby Weekly - דרך טובה להתעדכן על החדש ברובי / ריילס.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה