2014-12-15

דפוסי ארכיטקטורה: מיקרו-שירותים (Micro-Services Architecture)


בפוסט הקודם של דפוסי הארכיטקטורה, התחלתי לסקור דפוסי ארכיטקטורה בזה אחר זה.
בפוסט הזה אני מדלג קצת על הסדר שהתחלתי בו, וניגש ישירות לעסוק ב Micro-Services Architecture (בקיצור MSA) - פשוט כי זה נושא חם ומעניין במיוחד.

מיקרו-שירותים הוא "הטרנד החם" בנושא הארכיטקטורה בשנים האחרונות, ונראה שהוא כבר עכשיו הדיח את ארכיטקטורת השכבות ממקומה והפך ל "ארכיטקטורת ברירת המחדל למערכות ווב" (או מה שאוהבים לקרוא לו היום Twelve-Factor App)

יש בזה הגיון רב: בסאפ יצא לי לראות מערכות בהן Layered Architecture התאימה בצורה נהדרת לאתגרים והדרישות. מדובר במערכות עסקיות, גדולות ומורכבות בהן ה UI הוא שיקוף של הסכמה בבסיס הנתונים.
במערכות מודרניות יותר, בהן ה UI הוא עשיר יותר ובעצם בסיס הנתונים הוא שיקוף של חווית השימוש שתוכננה, חלק מההנחות של ארכיטקטורת השכבות (למשל: "ה UI משתנה ללא שינויים ב Business Logic ו/או ה Persistence") - פשוט לא משקפות את המציאות.

יותר ויותר ארגונים (המובילים ביניהם: נטפליקס, ebay, אמזון, ו Sound Cloud - אך גם רבים אחרים) הגיעו לווריאציה של דפוס ארכיטקטורה שעבד עבורם טוב יותר - והדפוס הזה נקרא כיום מיקרו-שירותים.

חשוב לזכור: דפוס ארכיטקטורה הוא כמו "מרק מוכן בשקית": סביר להניח שווריאציות על הדפוס שמותאמות אליכם אישית יוכלו להיות טובות יותר מ"הצמדות לדפוס כפי שתועד, ללא עוררין". כמו כן חשוב לזכור שלמרות שזהו דפוס פופולרי במיוחד בימים אלו - זהו לא הפתרון לכל בעיה. עדיין יש מערכות, עם UI מודרני (וכו') - שדפוסי ארכיטקטורה אחרים (גם Layered Architecture) מתאימים להם יותר. חשוב לזהות את סט הבעיות הייחודי למערכת שלכם - ולהתאים את הארכיטקטורה שעונה בצורה הטובה ביותר עליהם, ולא דווקא את הארכיטקטורה הנפוצה / פופולרית / "נחשבת" ביותר.






הסבירו לי נא, בדקה, מה "הקטע" של מיקרו-שירותים?


אנחנו עוד נחזור ונעמיק בדברים, אבל אנסה קודם להסביר בקצרה את עיקרי-הדברים.

הגורם הדוחף העיקרי לארכיטקטורה של מיקרו-שירותים הוא כנראה הנושא של Continuous Deployment: כיצד אנו מרכיבים את המערכת שלנו כך שנוכל לעשות deploy לגרסה חדשה 10 פעמים ביום - ומשם מאיצים את הקצב עוד ועוד?
ארכיטקטורה של שכבות בכלל לא מסייעת לעניין זה, אלא אם אתם הולכים לעשות deploy כל פעם ל Layer בודד אחר.

בפועל, רוב היכולות של מערכות הווב המודרניות מרכיבות גם UI, גם לוגיקה, וגם Persistence - כך שכל deploy דורש את כל שכבות המערכת.

מיקרו-שירותים הוא תהליך פירוק המערכת (מודולריזציה) לרכיבים (נקראים "שירותים"). ה"חיתוך" הוא לא אופקי (כמו במודל השכבות - ע"פ רמת הפשטה), אלא אנכי (ע"פ הפונקציה). כמו כן מחלקים את המערכת ליותר חלקים. תכונות השירותים הן:
  • ניתן לעשות לכל שירות deploy באופן בלתי-תלוי באחרים.
    לאמזון יש עשרות אלפי מיקרו-שירותים, והיא עושה deploy כל 10 שניות (בממוצע). איך ייתכן? היא פשוט עושה deploy כל פעם לחתיכה קטנה אחרת של קוד.
    בדרך כלל מיקרו-שירותים מורצים כתהליכים נפרדים של מערכת ההפעלה, המתקשרים זה עם זה על גבי HTTP / REST.
  • ניתן לפתח כל שירות באופן בלתי תלוי: CI, בדיקות, וסביבת העבודה היא בלתי-תלויה. אולי גם שפת התכנות.
    תכונה זו היא מרכזית מאוד, ומטרתה לשפר את ה scalability של הפיתוח: כמה מפתחים בצורה יעילה במקביל על הקוד. ההנחה כאן שהיא שיותר קל לפתח הרבה רכיבים קטנים - מאשר רכיב אחד גדול.
  • לכל שירות יש Persistence בלתי-תלוי.
    תנאי זה בא לשרת את שני העקרונות הקודמים - והוא לא מטרה בפני עצמה. Persistence היא תלות בין רכיבים במערכת, אם כי פחות מורגשת. אם שני שירותים ישתמשו באותן טבלאות בבסיס הנתונים - יהיה לכם הרבה יותר קשה להגיע ל deployment בלתי תלוי. גם אי-התלות בסביבת הפיתוח תשתפר מתנאי זה.
  • מיקרו-שירותים הם קטנים.
    "כמה קטנים?" - זהו דיון חם עליו אפשר לכתוב פוסט בפני עצמו. הנה כמה מדדים מקובלים (ולא-מתואמים) לגודל המומלץ למיקרו-שירותים. למרות שהם שונים - כולם מרמזים על "קטן למדי":
    • מספיק קטן כך שאדם אחד יכול להכיר היטב את כל הקוד של השירות ("כזה שיכנס כולו לראש שלי" - הגדיר ג'יימס לואיס, חלוץ בתחום ה MSA)
    • מספיק קטן שצוות אחד (שניתן להאכיל בעזרת 2 פיצות אמריקאיות גדולות) - יכול לפתח ולתחזק אותו.
    • כמה מאות שורות של קוד. 
    • מספיק קטן שלא יהיה קשה לארגון "לזרוק" אותו - ולכתוב אותו מחדש.
      מספרים שדף הבית של אמזון מפעיל כ 100-150 שירותים שונים (תלוי במקרה המדויק) בכדי לשרת כניסה של משתמש.
  • שירות עושה "דבר אחד בלבד" - Single Responsibility Principle.
    כמובן שגם "מתפעל את הלוגיסטיקה של וולמארט" הוא דבר אחד בלבד - ולא דבר קטן בכלל!
    זהו כמובן כלל קונספטואלי, שלא ניתן לאמוד אותו "מתמטית" - ושיהיה עליכם ליצור קונצנזוס ארגוני לגביו. כלל זה בא לשרת ולסייע לכם לקיים את כל התנאים הנ"ל.


היתרונות העיקריים של ארכיטקטורת המיקרו-שירותים הם:
  • ארכיטקטורה שתומכת ב Continuous Deployment. שניה! האם CD הוא מטרה או אמצעי? ובכן... גם וגם. CD משרת מטרות עסקיות (feedback מהיר ולמידה מהירה) והוא מנבא מוצלח של ההצלחה העסקית של הארגון (מקור).
  • Scalability של הפיתוח, הרבה מפתחים יכולים לעשות הרבה שינויים במקביל - ולפחד פחות.
    הנחה סמויה - יש לכם לא רק את הארכיטקטורה של מיקרו-שירותים, אלא גם מערך מקיף של בדיקות אוטומטיות שהכרחיות לקיום של CD סביר.
  • High Availability - קריסה של שירות אחד (או חמישה) - לא משביתים את המערכת שלכם, אם הם לא קריטיים ל flows המרכזיים של המערכת. שירות קרס בצורה בלתי צפויה? יש memory leak? מכיוון שכל שירות רץ כתהליך נפרד של מערכת ההפעלה - הוא עשוי לא להשפיע על השירותים האחרים. קריסה של קוד ב Layered Architecture / Monolith - סביר יותר שתגרום להשבתה.
  • אפשור / קידום שכתוב הדרגתי של המערכת.
    אם למשל, החלטתם לעבור מרובי לסקאלה (עוד מופע של "Ruby doesn't scale") או מ Framework אחד ל Framework שני - המשמעות בארכיטקטורה Layered היא דרמטית: עצירה ארוכה בכדי לאפשר שינוי שכזה.
    מצד שני, זה הרבה יותר פשוט בארכיטקטורת מיקרו-שירותים: ניתן להתחיל להעביר שירותים ל Stack החדש בזה אחר זה - וחלק מהם לא להעביר לעולם. רק שימו לב שאתם לא נגררים לתפעול של stacks רבים רק כי "אפשר", או מחוסר תשומת לב - זו טעות קלאסית.
    תכונה זו של הארכיטקטורה היא שימושית במיוחד כאשר אתם חיים בעולם שבו המערכת שלכם נמצאת ב Refactoring תמידי (כי העסק דינאמי ומבנה השירות הישן כבר לא עושה את העבודה אחרי שנה-שנתיים...). 
  • Scalability של ה production - מכיוון שאתם יכולים "לשכפל" ו/או לבצע אופטימיזציות על שירות X מבלי להתמודד עם שכפול או השפעות הביצועים של שירות Y שמתקשה להשתכפל. בעיות Scalability מטופלות בשיטה "פרה, פרה".
    נושא זה הוא גם, בד בבד, חולשה של מיקרו-שירותים, נסביר מיד.


באופן טבעי, יש לארכיטקטורת מיקרו-השירותים גם כמה חולשות:
  • קושי ב monitoring ושחזור בעיות ב production. כאשר יש לכם עשרות (שלא לדבר על מאות) שירותים שונים - קשה יותר לשחזר בעיות ולנתח. למשל: לאסוף ולסנכרן לוגים של שירותים שונים, במיוחד אם כמה שירותים התעדכנו לגרסאות שונות מאז. צפו השקעה בניהול והפצה של ה session id בין כל הקריאות. מיקרו שירותים "מפרקים את התמונה" להרבה תמונות קטנות, וכדי להבין מה קורה במערכת - יש להשקיע ב "להרכיב את התמונה בחזרה".
  • Scalability של ה production, ויעילות בכלל - מכיוון ששירותים שיכלו עד עכשיו לתקשר בזיכרון, מתקשרים כעת על גבי HTTP  - לכל קריאה נוסף overhead מסוים. מכיוון שיש הרבה מיקרו-שירותים, שיגרמו להרבה קריאות וה overhead הזה ילך ויגבר.
    פעמים רבות, ה overhead הזה מחייב מעבר ל I/O אסינכרוני - מה שמסבך את הקוד.
  • Refracting יכול להיות מורכב - אם הוא חוצה-שירותים.
  • Operational Complexity - בעוד monitoring הוא האתגר הראשון, הוא לא האחרון. תפעול של שירות בודד אולי הוא קל יותר, אך לתפעל מערכת של מאות שירותים (גרסאות, היכן רצים, כיצד לשדרג) - היא משימה לא קלה לכל הדעות. אומרים שאימוץ של מיקרו-שירותים מעביר מורכבות מהפיתוח ל Operations. סביר להניח שאימוץ ארכיטקטורה של מיקרו-שירותים תאלץ את גוף ה Operations שלכם "לעלות מדרגה" מבחינת היכולות שלו. אם הוא לא יצליח - זה הולך להיות כואב מאוד...

באופן מעט מפתיע, המונח Microservice Envy נוסף כמשהו שכדאי להיזהר ממנו, בדו"ח של Technology Radar Jan2015 של חברת Thoghtworks. למה מפתיע? כי Micro-Services הוא משהו שמדברים עליו קצת יותר משנה, אז הגענו מהר למדי למצב בו מתריעים משימוש יתר / שימוש ללא הבנה מספיקה. הנה הציטוט המדוייק:

We remain convinced that microservices can offer significant advantages to organizations, in terms of improving team autonomy and faster frequency of change. The additional complexity that comes from distributed systems requires an additional level of maturity and investment. We are concerned that some teams are rushing in to adopting microservices without understanding the changes to development, test, and operations that are required to do them well. Our general advice remains simple. Avoid microservice envy and start with one or two services before rushing headlong into developing more, to allow your teams time to adjust and understand the right level of granularity.





אז מה ההבדל בין מיקרו-שרותים ל SOA?


זו כנראה השאלה השנייה הכי נפוצה ששמעתי בכל דיון על מיקרו-שירותים (הראשונה היא: "אז מה הם בעצם מיקרו-שירותים?").

הקושי הבולט שאני נתקל בו בניסיון לענות על השאלה הזו, היא שבעוד שאנו מסכימים (כנראה) מהם מיקרו-שירותים - מי בכלל מסכים בעולם על ההגדרה של SOA?!

הדרך היחידה בה אני יכול לענות על השאלה הזו, היא להניח כל פעם על פרשנות שונה של "SOA" - ואז לנסות ולענות.


אם SOA עבורכם הם SOAP ותקני ה *-WS
אז התשובה היא פשוטה: אתם יכולים להשתמש ב *-WS גם במיקרו שירותים, אבל סביר שתקורת הפיתוח ותקורת הביצועים - יהרגו אתכם.
אחת מהנחות היסוד של *-WS היא "coarse grained services" - וזה היהפך המוחלט בהנחת היסוד של מיקרו-שירותים שהם קטנים. חוץ מזה - אין ספק שיש גם הרבה עקרונות משותפים.


אם SOA עבורכם היא ניהול ("mix and match") של שירותים בדמות ESB או CMDB
ESB (קיצור של Enterprise Service Bus) הוא הרעיון בו ניתן יהיה לעשות שינויים במערכת לא בקוד, אלא בקונפיגורציה - וכנראה ע"י power business users. יהיו הרבה שירותים שעושים פעולות טכניות (חישוב עלות טיסה, רישום הזמנה, וכו') - אך כל flow בעל משמעות יורכב בעצם ב ESB ע"י חיווט של השירותים הנתונים בקונפיגורציות שונות.

הרעיון של ESB אולי נשמע נחמד (אולי אפילו: מבטיח) - אך המציאות בפועל היא שונה לגמרי. ESB, כיום, הוא אחד הרעיונות המושמצים ביותר בתעשייה. ארגונים צברו אלפי שירותים ולא הצליחו לסדר אותם, ולא הצליחו "לחווט" אותם ללא שינוי קוד תכופים רק בכדי "לשנות עוד משהו קטן בשירות". אפשר להתדיין עוד ועוד על הרעיונות - אבל פשוט יש יותר מדי חברות שנואשו מ ESB, בעוד יש מעט מאוד שמוכנות עדיין להגן עליהם. סאפ, למשל, רצתה להיות המובילה בעולם הזה - והשקיעה רבות, רק בכדי לעשות סיבוב-פרסה לאחר מספר שנים.

לגבי CMDB (קיצור של Configuration Management DB) - עדיין אין לי תמונה ברורה לגביהם. לי אישית זה נראה כמו "ניסיון שני" לעשות ESB, כאשר העקרונות מעט שונים (בשאיפה: לקחים) ואין שום התייחסות רשמית לקשר / לדמיון ל ESB - אולי בכדי לא להבריח משתמשים.

לצורך הדיון שלנו - זה לא משנה: ESB ו CMDB מדברים על "שירותים טיפשים - חיווט חכם" בעוד מיקרו-שירותים מדברים בבירור על "שירותים חכמים - חיווט טיפש". ייתכן ובמיקרו-שירותים תנהלו קונפיגורציה מרכזית היכן נמצא כל שירות (routing דינאמי ע"פ זמינות נוכחית, אולי גם קרבה גיאוגרפית) - אבל בזה בערך זה יסתיים. ה Flows העסקיים מוגדרים בקוד ע"י "שירותים ברמת הפשטה גבוהה" שקוראים לשירותים ב"רמת הפשטה נמוכה". אין פה עניינים של קונפיגורציה.


אם SOA עבורכם הוא מידול של המערכת לשירותים stateless ופונקציונליים
כלומר: אתם מאמינים שניתן לחלק את המערכת לפונקציות ("רכיב לכל משימה") - ולא דווקא ע"פ חלוקה OO. את השירותים עצמם - ניתן כמובן לפתח ב OO. כמו כן - אי-תלות מובנה בין השירותים.

במקרה כזה, ההבדל בין SOA למיקרו-שירותים הוא סמנטי, כלומר: יש להתאמץ מעט בכדי למצוא אותו. לא בכדי קוראים אנשי המיקרו-שירותים לפרשנות כזו של SOA בשם "SOA done right" (דוגמה, במסגרת הכתומה).

ההבדלים שניתן למצוא (כי חיפשנו) הם:
  • CD כסביבת הפעולה
  • אי-תלות ב Persistence כתנאי מרכזי (ולא רק כ"אפשר עם, אפשר בלי")
  • הקפדה על גודל קטן, והשיח על "זריקת שירותים - וכתיבתם מחדש, כתהליך מכוון".
לא הבדלים שקשה לגשר עליהם - אם אתם כבר מאמינים בפרשנות הזו של SOA.




האנטומיה של מיקרו-שירות



להבין את דפוס הארכיטקטורה של מיקרו-שירותים, ושאלות נפוצות


עד עכשיו סיפקתי סקירה high level של הנושא - אך יש עוד פרטים רבים שהייתי רוצה לגעת בהם.
למשל: כיצד מתחילים? כיצד "מפרקים" מערכת למיקרו-שירותים (להזכיר: MSA = Micro-Services Architecture)?

כלל מנחה יסודי הוא שהחלוקה לשירותים היא פונקציונלית ועסקית. כלומר: החלוקה לשירותים היא ע"פ פונקציה עסקית (חישוב עלות טיסה, ביצוע הזמנה, ביטול הזמנה, וכו'). כל שירות כולל את כל המרכיבים הטכניים הנדרשים לביצוע המשימה: UI, לוגיקה עסקית, ו Persistence.

על השירות להיות self-contained: להכיל את ה deployment script העצמאי משלו, את הפרוייקט ב IDE משלו, את הבדיקות שלו, את התלויות שלו (ספריות צד-שלישי, בגרסאותיהן השונות) - וכו'.
מבחן טוב לעצמאות הזו היא מפתח חדש שמקנפג סביבה רק עבור השירות הזה, פותח רק אותו ב IDE - ומצליח לעשות שינויים ולהעביר אותם ל production מבלי להסתבך. השאיפה היא ליצור מערכת גדולה - מתוך הרבה רכיבים קטנים ופשוטים, ושפיתוח של כל רכיב קטן שכזה - יהיה פשוט כמו כתיבה של רכיב פשוט עצמאי (נאמר: תרגיל בקורס באוניברסיטה).

השלכה משמעותית של רעיון זה, הוא שאת השירות צריכה לכתוב קבוצת אנשים שיכולה לבצע את כל המטלות הנדרשות מהם (UI, Operations, DB, ולוגיקה עסקית). ע"פ Conway's law, אם בארגון שלכם יש "צוותי UI", "צוותי DB", ו"צוותי server" (ולא "צוותים פונקציונליים") - אזי סביר שהיישום של השירותים אצלכם יהיה: שירותי UI, שירותי DB, ושירותי Server - שזה נחשב מידול לא טוב של מיקרו-שירותים. ייתכן ויהיה עליכם לשנות את המבנה הארגוני בכדי להגיע ל MSA מוצלח.

הכלל שמציע ששירות יהיה כמה מאות שורות קוד בלבד - נשמע לי לא כזה שכדאי להסתמך עליו. הוא אולי מועיל למי שמפתח RoR (שם ניתן להשיג הרבה במעט שורות קוד), אבל הוא כנראה לא סביר לג'אווה - שם קשה לעשות הרבה בכמה מאות של שורות קוד. עקרון ה Single Responsibility - הוא קצת יותר טוב.

הנה כמה תשובות לדילמות נפוצות. שימו לב שהן רק guideline - מכיוון שהן נענות "למקרה הממוצע", ולא לכל מקרה באשר הוא.


   האם על כל שירות להיות פרויקט עצמאי ב IDE?
כדאי שכן.
מצד אחד נראה ש"לתחזק סביבה פעם אחת" זה פשוט יותר, מצד שני אם אתם נוגעים רק ב 5% מהקוד במערכת, ועליכם לתחזק את הסביבות הנדרשות לקוד זה - בד"כ התחזוקה זו תגזול פחות זמן. למה לכם "להיתקע" עכשיו כמה שעות בגלל migration שעשו ברכיב שלא קשור אליכם ויש בו בעיות - רק בכדי לגרום ל build של הרכיב שלכם לפעול?!


   האם על כל שירות להיות מנוהל ב Git Repository עצמאי?
זה עניין של טעם. למשל: גוגל מנהלים 90% מהשירותים שלהם ב repository יחיד. Git repository לכל שירות - גם הוא סביר בעיני.


   מה עושים עם ספריות שכל השירותים צריכים? למשל Logging או אבטחה?
מה שאתם עושים עם כל ספריית Open Source שאתם משתמשים בה הרבה - הוסיפו אותה כ dependency לכל השירותים שזקוקים לה. זה אמנם לא שירות - אבל לא כל הקוד חייב להתמפות לשירותים, יכולים להיות גם "סתם רכיבים לשימוש חוזר". הרגישו נוח לייצר וריאציה שלכם על דפוס הארכיטקטורה.
אפשר לדמיין מיקרו-שירות שעובר ל production כתא חי: יש את פנים התא שהוא ייחודי, ועוד קצת infrastructure שיש לשלוח עם כל תא ל production בכדי לקיים אותו. וכן - יהיו הרבה instances של השירותים הללו חיים (מה שמקשה על ניטור ו root cause analysis).

אוסיף על כך שאם יש שכפול קוד קטן בין שירותים - עדיף פשוט לקבל את זה. בכלל, החשיבה שאומרת שכל 4 שורות קוד זהות - צריכות להתאחד הן טובות אולי למחלקה בודדת, אבל ברמת המערכת גישה זו הופכת את הקוד לקשה לשינויים. מה קורה כאשר צרכן #7 של 4 השורות הללו רוצה שינוי קטנטן? כולם מקבלים אותה - או שמוותרים?!


   מה??? יהיו לי במערכת גרסאות שונות של 3rd Parties? יהיה עלי להתמודד גם עם באגים של SpringFW 3.0.1 וגם עם אלו של SpringFW 4.1.2?
ובכן - היכולת להשתמש בגרסאות שונות של ספריות הוא דווקא יתרון גדול של MSA. כשיש מערכת גדולה ועותק יחיד של הספריה - אנחנו נאלצים לרוב "להיתקע" עם גרסה ישנה לאורך זמן, או לצאת ל"מסע צלב" בכדי לשדרג אותה. הפחד מ"ריבוי באגים" הוא לא תמיד כ"כ ריאלי. בכל מקרה - ברור שיש תקורה בשימוש במספר רב של גרסאות של אותה הספרייה - הייתי ממליץ לנהל "רשימת גרסאות מאושרת" שניתן יהיה לבחור רק ממנה במוצר. לאזן בין גמישות לשליטה.

יש מצבים בהם יש בעיה טכנית להשתמש בגרסאות שונות של אותה הספרייה (למשל: כאשר השירותים הם לא תהליכים שונים של מערכת ההפעלה אלא למשל wars ב JEE application server, או שימוש ב jQuery כאשר UI של שירותים שונים מוצג זה לצד זה על אותו דף של דפדפן. מה עושים? מתפשרים, או מחליפים טכנולוגיה - כמו תמיד.


   מה עושים עם בסיס הנתונים? יצירת סכמות או עדכונן (migration)?
חשוב מאוד לא לשתף טבלאות של בסיס נתונים בין שירותים שונים - זו תלות לא-מפורשת, אך משמעותית!
למשל, migration הוא נושא כואב: מצד אחד - איני רוצה לבצע migration אחד לכל השירותים: קשה לנהל את זה, וברגע שיש תקלות (ויש) - הם יכולות "לתקוע" שירותים רבים.
מצד שני, כשאני יוצר מערכת חדשה - אני רוצה להחיל את כל העדכונים של בסיס הנתונים לפני שאני מפעיל אותה. איך עושים את זה עם שירותים הם באמת עצמאיים?
בפועל - יש פתרונות רבים: כל אחד עם חסרונות ויתרונות.

הייתי מסכם זאת כך: RDBMS (בסיסי נתונים רלציוניים) הם בעלי התאמה גבוהה לארכיטקטורת Layers, אך בעלי התאמה פחות טובה - ל MSA. אם אתם עובדים עם MSA (או רק CD) - הבעיות יהיו קטנות יותר אם תעבדו עם בסיסי נתונים שהם schema-less כמו K/V DB או Document DB.
האמת שהיכולות המתקדמות של RDBMS עודדו הפרות משמעותיות של עקרונות ארכיטקטוניים חשובים (הכמסה, שבירת ה Layering שהוגדר, וכו'). איך קיבלנו זאת כל השנים? - זה פשוט עבד.


   איך מנהלים Transactions אם הנתונים שלנו מבוזרים לטבלאות שונות?
פשוט לא עושים. לא מגיעים ל Internet Scale כשעובדים עם ACID. נוקטים מדיניות של Eventually Consistent.


   מה עושים כאשר שירות "תופס נפח", והוא כבר לא כ"כ קטן?
מפצלים.


   כיצד שירותים מתקשרים זה עם זה? כיצד הם יודעים על קיומו אחד של השני?
בדרך כלל לכל שירות יש URL וניתן להשתמש ב DNS ו Load Balancer בכדי לנהל כמה עותקים - ולמצוא עותק זמין. הכי נפוץ הוא להשתמש בתקשורת REST, הרי - למה להמציא את הגלגל מחדש. אפשר גם על גבי TCP/UDP, אולי RPC או Thrift - הכל ע"פ הצרכים שלכם. בד"כ יהיו לכם גרסאות שונות של ה APIs של השירות, וכמה גרסאות של API שיחיו במקביל - עד שתוכלו באמת להשבית אותם.

דפוס נפוץ בארגון APIs של מיקרו-שירותים הוא ה API Gateway (מסמך: כיצד נטפליקס עושים זאת): שירות נוסף שכל תפקידו לקבל בקשה מה Client (ב URL אחד וב HTTP request אחד) - ולקרוא לכמה שירותים, להרכיב את התוצאות, ולהחזיר הכל באותה הקריאה. שירות זה הוא סוג של Facade שיסתיר מ clients חלק מהשינויים במבנה השירותים (פיצול, שינויי API, וכו')

תקשורת על גבי HTTP היא סינכרונית, ובהחלט אפשר למצוא שירותים שמשתמשים ב Messaging (למשל AMQP) בכדי לתקשר בין השירותים. אפשר לראות פעמים רבות שימוש בדפוס הארכיטקטורה CQRS בהקשר זה כאשר מפעילים שירות שלא משנים את ה persistence בצורה סינכרונית, אך שירותים שיגררו "כתיבות" בעזרת הודעות א-סינכרוניות.

עקרון ההפרדה (isolation) הוא מספיק חשוב בכדי להצדיק תקשורת דרך הרשת. מצד אחד - זה מוסיף ל resilience של המערכת, מצד שני זו תקורה ברורה בפיתוח ובזמן הריצה.

הערה: חשוב לא "לסמוך" על שירותים אחרים. לכל קריאה לשירות אחר, נהלו timeout ונסו לפעול גם בלעדיו - אם אפשר. אחרת - אתם מאבדים את ה resilience האפשרי מארכיטקטורה זו, ומתכננים לעצמכם תקלת "דומינו": שירות אחד, אולי שולי, נופל - וכל השירותים אחריו בזה אחר זה, כי אף אחד לא תוכנן לעבוד בלי השירותים שבהם הוא תלוי.


   האם יש טעם להשתמש ב MSA, אם אנו לא חותרים ל CD?
זו שאלה טובה. אי חתירה ל CD אמור להדליק לכם תמרור אזהרה כאינדיקטור לכך שאולי MSA היא לא מה שאתם מחפשים. אולי כן, ואולי לא.


   האם אין תשתית כזאת, שתפתור לי את כל הבעיות שנובעות מ MSA - ותשאיר אותי עם כל התהילה, והיכולת להתמקד בכתיבת הקוד העסקי?
יש כל-מיני ניסיונות. יש את סנסה ל node.js, את rodent לרובי, או DropWizard של Yammer לעולם ה JVM. משום מה כולם עוסקים בפיתוח של המיקרו-שירותים (החלק הקל) ולא בתפעול שלהם (החלק היותר מורכב).
בכל מקרה... אם אתם קוראים את הבלוג - אתם אמורים לדעת מה דעתי האישית בנושא.


   האם מיקרו-שירותים זו המצאה חדשה?
לא ממש. קשה להכחיש את הקשר החזק של הרעיונות התכנוניים של יוניקס ("כל אפליקציה עושה דבר אחד - אבל עושה אותו היטב", ו "בנה יכולות מורכבות ע"י הרכבה של יכולות פשוטות") על המימוש. גם SOA, מן הסתם, השפיעה לא מעט על הארכיטקטורה. אני חושב שמיקרו-שירותים הם התוצאה הצפויה מניסיון להשתמש בעקרונות של יוניקס, בסביבה של CD.






Bounded Contexts


רעיון שחוזר על עצמו שוב ושוב בהקשר ל MSA הוא רעיון ה Bounded Context, רעיון של מתודולוגיית ה Domain-Driven Design (בקיצור: DDD) של אריק אוונס. הרעיון מזהה שה Domain Model שלנו (תיאור האובייקטים בעולם והקשרים ביניהם. לא בתוכנה - ב"ביזנס") הוא לא אבסולוטי - אלא תלוי הקשר.

באופן מסורתי היה מקובל ליצור מודל אחד, קאנוני, של כל האובייקטים בעולם, התכונות, והקשרים ביניהם. כאשר המערכת גדלה, והמודל גדל - הוא הופך להיות גדול ומורכב להבנה. "מה המשמעות של שדות z ו w על אובייקט ההזמנה?" - מתכנת אחד שואל, ואף אחד לא יודע לענות....

אנשים שונים בארגון (נאמר: אנשי מכירות, ומנהלי חשבונות) רואים את העולם בצורה שונה. עבור כל אחד יש אובייקטים אחרים חשובים בעולם, וגם האובייקטים נראים אחרת: את איש המכירות מעניינים פרטים מסוימים בהזמנה שלא מעניינים את מנהל החשבונות - וליהפך.

במקום לגרום לכל המתכנים, וכל אנשי ה business להכיר את המודל השלם של כל הארגון, תוחמים את המודלים לפי תחומי מומחיות: מודל לכספים, מודל למכירות, מודל ללוגיסטיקה, וכו'.

בכל מודל תחום (BC) יש רק את אוסף האובייקטים והתכונות שרלוונטיים לעולם הזה. המתכנתים ואנשי הביזנס מתקשרים על עולם מושגים שהם יכולים להכיל ולשלוט בו. הגבלנו בכוונה את "טווח הראיה" שלהם לטווח ניתן לשליטה.

מה קורה כאשר אותו אובייקט (נאמר הזמנה) קיים באופן שונה במודלים שונים? למשל "הזמנה" היא בעלת תכונות מסוימות ב BC של אנשי המכירות, ובעלת תכונות שונות ב BC של הנהלת חשבונות?

יש לכך כמה פתרונות: אפשר לנהל Shared Context שמכיל את ההזמנה ומשותף לשני העולמות, ניתן לעשות "המרה" של אובייקט מ BC אחד ל BC שני, אפשר שה BC יראה רק view - אבל בבסיס הנתונים (שכבה נמוכה יותר) יהיה מודל שהוא aggregation של כל התכונות מכל המודלים, וכו' וכו'.

הקשר בין BC ל MSA הוא פשוט: אותן בעיות שהתמודדו איתן במשך שנים ב DDD, ובפרט בעקבות רעיון ה BC - צצות עכשיו בעולם ה MSA. בשני העולמות מאמינים שחלוקת המודל למודלים מקומיים וקטנים / פשוטים יותר - היא הדרך הנכונה להצליח.






בדיקות


בעוד אנו חווים ב MSA עלות לינארית להוספת שירותים (דבר טוב!), קל להגיע מהר לעלות מעריכית בכתיבת וניהול בדיקות אינטגרציה. אנו רוצים לבדוק את כל השירותים בכל התסריטים, בכל deploy - ויש יותר ויותר כאלו.

דווקא בדיקות יחידה (פשוטות, או של קבוצות של מחלקות) - הן דווקא פשוטות ועובדות היטב. מקסימום "זורקים" כמה Mock Objects לדמות את השירותים בהם השירות שנבדק תלוי - וזה אמור להסתדר בצורה קלה.

הבעיה היא יותר בבדיקה של אינטגרציה של כמה שירותים. כיצד והיכן מרימים סביבה? היכן מנהלים את הקונפיגורציה? האם יש לבדוק גם את התסריטים שתלויים בשירות שלנו - או רק את ה API של השירות עצמו? האם לבדוק עם שירותים אחרים חיים או רק mocks שלהם?

השימוש ב MSA פותח כל מיני שאלות על Testing שלא היינו צריכים להתמודד איתן קודם לכן. 
טובי קלמסון ניסה לסכם את כל אפשרויות הבדיקה במצגת דיי מקיפה. קשה לי לתמצת את מה שהוא אמר - כי הוא חוזר על הרבה רעיונות מוכרים ומנסה להתאים אותם לסביבה של MSA:
  • נסו להריץ כמה שיותר בדיקות בזיכרון / עם mocks - שירוצו מהר.
  • כתבו יותר בדיקות יחידה ואינטגרציה ופחות בדיקות End-to-End שקשה לתחזק ("פירמידת הבדיקות").
  • בדקו לוגיקה בעזרת בדיקות יחידה, וקוד יותר "משעמם" עם בדיקות אינטגרציה או בדיקות-רכיב (בעיה: יש פרשנויות שונות לכמעט כל סוג בדיקה שנציין).
גישה אחרת (אציין: מקובלת) היא להשקיע פחות בבדיקות אינטגרציה - ויותר בניטור המערכת והיכולת לבצע root cause analysis מהיר. במקום prevention (בדיקות) - להתמקד בטיפול הבעיה ברגע שהיא צצה. יש הגיון כלכלי ברור לגישה זו, אם כי לוקח זמן להגיע לרמה "מספיק טובה" של ניטור והתאוששות בכדי שנסמוך על המערכת הזו להחליף את תפקידם של בדיקות האינטגרציה.

אם אתם יודעים לכתוב בדיקות אוטומציה - כנראה שתוכלו למצוא את הרכב הבדיקות שיעבוד למערכת שלכם. פשוט קחו בחשבון זמן לתכנון מחדש של מתודולוגית הבדיקות שלכם בעקבות MSA.



סיכום 


סקרנו את הבסיס של דפוס הארכיטקטורה של MSA - דפוס פופולרי במיוחד בשנה האחרונה. התחלנו בשאלות הבוערות - וצללנו אח"כ לפרטים.

אני מטיף פעמים רבות לא-להיצמד בהכרח לדפוס הארכטיקטורה, אלא רק להשתמש בו כנקודת השראה - ולבצע התאמות משם. הנה דוגמה אישית:

בחודשים האחרונים, התחלנו בסאפ לחלק מערכת לא-קטנה (כמה מאות אלפי שורות קוד?), שבנויה ע"פ מודל השכבות - למיקרו-שירותים. המימוש של מודל השכבות היה סה"כ לא-רע (תמיד יש כמה חריגות) אבל שמנו לב שהוא לא ממש אפקטיבי: פיצ'רים חדשים במערכת, שנוספים בקצב תדיר, נוגעים בכל ה Layers - ורוב הקוד הוא חדש ואינו תלוי בקוד הישן. כל ההפרדה לשכבות, שאנו משלמים עליה באופן רציף - לא ממש באה לידי ביטוי כיתרון ממשי.

החלטנו לעבור למיקרו שירותים - אבל הייתה הסתייגות רבה מניהול תהליכים נפרדים המתקשרים ב REST, בעיקר בגלל שזה קוד רב "ומשעמם" שיש להוסיף למערכת. המערכת כיום (כמו רוב מערכות ה Layered Architecture) מלאה בקשרים רוחביים בתוך ה Layers שקשה מאוד לנתק. באמת התרנו לעצמנו לקרוא מכל מקום ב Layer לכל פונקציה אחרת ב Layer - מה שגרם לריבוי תלויות. כמובן שגם ברמת ה DTO בעיות רבות נפתרו בעזרת "joins" - מה שקשר את הפונקציות השונות של המערכת גם בשכבה זו. ניתוח תלויות ראשוני נראה קצת מבהיל במחשבה שכל תלות הופכת לקריאת HTTP.

לכן...החלטנו לוותר על התכונה של "isolation by process" של MSA - ויצרנו וריאציה קצת חדשה: כל שירות מקבל פרויקט נפרד (pom.xml במייבן משלו) עם build משלו, בדיקות משלו, וכו' - והוא נארז לתוך קובץ jar. (המערכת כתובה בשפת ג'אווה + UI בשפת ג'אווהסקריפט). את כל השירותים אנו אח"כ אורזים לתוך קובץ war. גדול - ואז עושים deploy.

כיצד אם כן עושים deploy לשירות בודד?
שומרים תמיד את קובץ ה war. האחרון שעבר deploy, מעדכנים רק את קבצי ה jar. של השירות הרלוונטי (הוא עצמו + תלויות ישירות) - ועושים deploy מחדש.

איך מוודאים isolation בין השירותים?
הגדרנו שבכל שירות יהיה package מיוחד בג'אווה בשם facade המתאר את הממשק החיצוני של השירות - ורק לו שירותים אחרים יכולים לקרוא. אנו מתכוונים לאכוף התנהגות זו בעזרת JDepend שירוץ בעת ה build ויפיל אותו בעת חריגות.
בעת build של כל שירות - ה jar. שנוצר מתעדכן ב maven repository של הארגון, ושירותים אחרים שתלויים בו פשוט מגדירים תלות ל jar הזה ומקבלים גרסה עדכנית בעת ה build שלהם.

ל facade יכולים לקרוא שירותים אחרים או שכבה שנמצאת בתוך השירות (בשם webaccess) - במידה והשירות גם זמין על גבי HTTP.

אני לא הולך להעמיס בעוד פרטים אבל אני מקווה שהרעיון פחות או יתר מובן. בחרנו כיוון (MSA), גילינו קשיים - ועשינו התאמות שרלוונטיות עבורנו. בגלל ריבוי התלויות במערכת הקיימת - החלטנו לנקוט בגישה שתפחית את העלות של כל תלות (על חשבון resilience, למשל)

עד כמה וריאציה זו של MSA מוצלחת? ייקח זמן לדעת. בוודאי נעשה עליה עוד שינויים והתאמות.

אז... אל תפחדו ללמוד את החוקים, להבין אותם - ואז לשנות אותם קצת.



שיהיה בהצלחה!





-----

לינקים מעניינים

תיאור של חברת SoundCloud על האתגרים במעבר מאפליקציה אחת גדולה ("Monolith") לארכיטקטורה של מיקרו שירותים. מומלץ!
חלק א': http://goo.gl/1ciqbS, חלק ב': http://goo.gl/31Gmy7, חלק ג': http://goo.gl/0aeq3u.

פוסט ידוע, ומצוטט רבות, של ג'יימס לואיס ומרטין פאוולר על מיקרו-שירותים: http://martinfowler.com/articles/microservices.html.
גם שווה קריאה. הם עוסקים בכמה היבטים בהם לא נגעתי בפוסט.

הקלטה של סשן מ Buraco 2012 של Fred George על מיקור-שירותים מיקרו-שירותים: https://www.youtube.com/watch?v=2rKEveL55TY

יש גם מצגת של ג'יימס לואיס בנושא (איך לא?): http://www.infoq.com/presentations/Micro-Services

מצגת מעניינת: http://www.slideshare.net/fuglylogic/microservices-26369481

פרק בפודקאסט "Software Engineering Radio" שעוסק במיקרו-שירותים: http://www.se-radio.net/2014/10/episode-213-james-lewis-on-microservices/




6 תגובות:

  1. קודם כל, פוסט מצויין.
    מה שאני לא מבין זה למה אתה קושר בין מונוליטים לשכבות. הרי אפשר לבנות מיקרו-סרביס שבתוכו יש שכבות (Service Layer, BL, DAL וכו'), ויש לא מעט מערכות שכתובות בצורה שכבתית אבל לא מונוליטית.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה!

      הקשר הוא זה: יש בד"כ סגנון ארכיטקטוני עיקרי *שמנחה* את בניית המערכת.
      אם עד לפני כמה שנים זה היה לרוב מודל השכבות (לעתים MVC ולעתים SOA) - עכשיו מודל פופלארי נוסף הוא מודל של מיקרו-שירותים.

      כמובן שאפשר, ואפילו נפוץ, לשלב בין כמה סגנונות ארכיטקטוניים באותה המערכת.
      כדרך אגב: יש טענה שאם מיקרו-שירותים הם מספיק קטנים - אין צורך לסדר את הקוד של כל שירות כי הוא קטן מדי בכדי ליצור אי-סדר. עדיין נפוץ מאוד (גם אנו עושים זאת), לחלק את מיקרו השירותים לשכבות או MVC, כפי שציינת.

      מקווה שעניתי,
      ליאור

      מחק
  2. האזכור של ESB הזכיר לי את ימי בפרויקט SOA בריטליקס. אפילו עבודת המתכנתים היתה המון קונפיגורציה. וכל שכן אנשי ה SME. אז בין אם זה עובד ובין אם לא - זה הדבר הכי משעמם בעולם...

    השבמחק
  3. קודם כל תודה על הפוסט!
    סוגיה שאני נתקלת בה היא איך לנהל את התלות בין הגרסאות השונות של הmicroservices?

    השבמחק
  4. אנונימי18/1/17 20:06

    אני מקווה שאתה קורא גם הערות לפוסטים ישנים :)

    קודם כל, אחלה פוסט!

    יש לי שאלה, כתבת שכל שירות צריך לכלול את כלל הרכיבים כולל את ה UI.
    בעקבות הפוסט, החלטתי להתחיל להעביר את הפלטפורמה שלנו לארכיטקטורת מיקרו שירותים וכבר נתקלתי בבעיה.
    יש לנו במערכת משתמשים, המשתמשים יכולים להכנס לחשבון שלהם ולבצע פעולות מסויימות.
    מכיוון שמדובר ב"ניהול משתמש" ראיתי לנכון להפוך את המודל הזה למיקרו-שירות.
    בנוסף לזה, יש לנו במערכת גם ממשק ניהול למנהל, בו הוא יכול לנהל משתמשים באותה צורה בה הם יכולים. לכאורה, הייתי יכול להשתמש במיקרו-שירות הנ"ל, אך הבעיה היא שכאן צריך UI אחר לחלוטין.
    הנחלת המוצר שלי הייתה שכן יהיה נכון להפריד את ה UI מהמיקרו-שירות ורק לספק את אותה פונקציונליות על גבי Rest.
    אבל אז בעצם אני שובר את החוק שכתבת שה UI צריך להיות חלק מהשירות.

    אשמח לשמוע את דעתך בנושא..

    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. קןרא, אבל מגיב קצת בדיליי :)

      למה שלא יהיה שירות "ניהול משתמשים" עם 2 ממשקים עליו? כלומר: ב urls שונים על השירות:
      user/ - לשירות עצמי של המשתמש לנהל את עצמו, ו:
      manager/ - לפעולות של המנהל עם העובדים?

      סביר שלממשק המורכב יותר (מנהל) יהיו פעולות מחוץ לעולם של השירות הספציפי - ואז הוא מפנה לשירותים האחרים.
      דוגמה דמיונית: יש טופס הערכת עובדים, שהוא לא המהות של העובד - אלא מימד נוסף עליו. הקוד הזה שייך לשירות "הערכת עובדים" ויש קישור (hyperlink) בין ממשק ניהול העובדים בשירות "ניהול המשתמשים" - לטופס הערכת העובד הספציפי.

      מקווה שעזרתי,
      ליאור

      מחק