2011-10-03

פוסט ראשון (הקדמה)


שלום!

שמי ליאור בר-און, ארכיטקט ראשי (Chief Architect) בחברת Next-Insurance. בסופו של יום, אני דיי Hands-On וכותב גם לא מעט קוד.
בעבר הייתי Chief Architect בחברת גטט (לשעבר GetTaxi), תפקיד שהתחיל בבניה של חלקים קריטיים במערכת, ובהמשך הפך לתפקיד יותר "אדמינסטרטיבי" (ואז - עזבתי).
תוכנה, ותעשיית התוכנה הם התחומים שמעסיקים אותי גם בצד הטכנולוגי, אך גם בצד העסקי והארגוני - שלא פחות מורכב ולא פחות חשוב (ויש כאלו שיאמרו שאפילו יותר).

יצא לי להתנסות בזוויות שונות ומשונות של עולם פיתוח התוכנה:
  • פיתחתי תוכנה באופן עצמאי לעסקים קטנים, עבדתי בחברת ענק גלובלית (SAP) לאורך שנים, ועכשיו אני עובד בעיקר בסטארט-אפים קטנים.
  • פיתחתי בעולמות טכנולוגיים שונים: Windows Kernel (בחוסר הבנה של העולם), ב .NET, בג'אווה, בג'אווהסקריפט, ברובי, וב Go.
  • פיתחתי בצד השרת ובצד הלקוח (Web Client, Desktop and Mobile).
  • עסקתי ב Waterfall אימתני (פרויקט של 3 שנים), ב XP (עם Pair Programming) ועשיתי TDD (לפי הספר). המודל הכי משמעותי, והמועדף עלי ביותר להתמקד בו - הוא Lean Startup.
  • יצא לי להצליח ולהיכשל, יצא לי לעשות בעצמי ולהשפיע על אחרים שיעשו.

למרות כל אלה, עדיין אני לומד ועדיין צמא ליידע.
פתחתי את הבלוג כדי גם לשתף ממה שלמדתי, וגם כהזדמנות לחדד נושאים לעצמי והזדמנות להכיר אנשים ורעיונות מעניינים. החלום שלי, הוא שאצליח להשפיע לחיוב על תעשייית ההייטק הישראלית. מספיק קצת.
בגרמניה, למשל, חומר טכני איכותי ורוב זמין בשפת המקור (למשל: הם מתרגמים לגרמנית ספרי תוכנה רבים). למה שלא יהיה חומר איכותי בעברית, שקל יותר לצרוך?

אני שמח לקבל תגובות (תודה לכל המגיבים!!) - גם את הביקורתיות שבהן, כל עוד הן ענייניות. עד עתה למדתי לא מעט מקוראי הבלוג ואני ממשיך ללמוד.

אנא הרגישו חופשי לכתוב לי ל baronlior[at]gmail[dot]com או דרך פרופיל הלינקאין - בכל נושא. אני מקבל בקשות התייעצות שונות, שאני שמח לענות עליהן. בתחילה הרגשתי מאוד מחוייב לתת תשובה יוצאת דופן (מה שקצת הלחיץ אותי) - אבל לאחרונה החלטתי שאתן את הכי טוב שיש לי באותו הרגע, גם אם זה לא ממש המון - ואני חושב שזה גורם לי לתת יותר.
אני לא כ"כ פשוט לשיתופי-פעולה, וייעוץ (אני עובד במשרה מלאה מאוד - ולא כיועץ), אנא סלחו לי על איחור שהוא לעתים מחריד במענה למיילים, קורה גם שאני עונה לאחר כמה שבועות 😱.

אני מקווה שתמצאו בלוג זה מעניין ומועיל, ואשמח לקבל תגובות / הצעות / הערות מכם.
ליאור



31 תגובות:

  1. אנונימי22/10/13 10:51

    תודה . יופי של מאמרים .

    השבמחק
  2. אנונימי29/10/13 15:14

    בהחלט כ"כ הכבוד, עברתי לאחרונה על לא מעט מאמרים שלך ומאוד התרשמתי.
    תודה

    השבמחק
  3. אנונימי31/12/13 02:44

    שלום, קראתי את הכתבה בגיקטיים של החלק הראשון שכתבת על HTTPS וזה ומאד ריתק אותי (אפילו שזה היה ב2.5 בלילה אחרי יום מעייף)
    אני רואה שהבלוג שלך פעיל מ 2011 ואני ממש מתפלא שלא הכרתי אותו עד עכשיו.

    אשמח מאד אם תוכל לשפוך מהידע שלך ולהסביר בעברית ברורה איך VPN עובד, באותה צורה יפה שכתבת על HTTPS

    תודה רבה!

    השבמחק
  4. אנונימי16/1/14 09:44

    הי ליאור.
    אני כבר שנה אחרי הלימודים עוסק בתחום ואני מצטער שרק השבוע נתקלתי באתר שלך. אתר מעולה עם מידע שהייתי רוצה לדעת כבר לפני שנה.
    אני אישית עוסק בפיתוח אפליקציות היברידיות בעיקר ומרגיש שהתחום קצת מקרטע אז אשמח אם תוכל מדי פעם להתייחס לטכנולוגיות השונות בתחום ודרכי אופטימיזציה להשגת ביצועים מיטביים בסוג הנ"ל.
    ושוב, בלוגים מעניינים ומרתקים. המשך כך!!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה!

      אני בד"כ כותב על נושאים שאני עוסק בהם בכל מקרה באותו הזמן - ואנני יודע עם אפליקציות היברידיות הוא נושא שאתעסק בו בקרוב (היה קצת ועבר...)

      ליאור

      מחק
    2. Hi, I don't know whether my last comment reached you or not, so I let me comment again. I found your software architecture blog really helpful and would suggest you to publish the blogs in English so that it can reach a wider audience. I am using Google Translate right now, just to understand the text of the blog, but there is only so much that Google Translate can do.
      Another thing that I would recommend is to use Wordpress which is aesthetically much more pleasing, however, that is secondary. English content tops the need of present.

      מחק
    3. Hi Prateek,

      Thanks very much for your feedback!

      I took the decision to write in Hebrew since that the language I can better express with, plus this has a unique proposition (there aren't much deep technology sources in Hebrew).

      Writing in English makes all sense - but it would take much time, time that's for now I'm not willing to invest.

      I did think about moving to WordPress -but then again it will require time, and for now I feel blogger is "good enough" and I spend my available time in writing...

      Thanks again for your senseful proposal!

      Lior

      מחק
  5. מצטרף לכל החבר'ה לפני. אני לא יודע איך לא נתקלתי בבלוג שלך עד היום אבל מה שבטוח שהוא נכנס למועדפים :)
    המאמרים כתובים בצורה יפה, מקצועית ומהנה!

    תודה רבה!

    השבמחק
  6. נתקלתי באתר שלך בעבר , כשעוד לא ידעתי חצי מילה ממה שנאמר כאן, עכשיו אני מבין חצי מילה והאתר שלך עוזר לי להשלים משפטים :) תודה

    השבמחק
  7. בלוג פרטי מושקע ביותר. אני סטודנט, ואני מוצא אותו לעזר. תודה

    השבמחק
  8. היי ליאור,
    הכתיבה שלך מעולה! כל כך כיף שיש דברים טובים בעברית על טכנולוגיות חדשות. תודה רבה!

    השבמחק
  9. שלום ליאור, אני מאד נהנת מהבלוג שלך כבר יותר משנה.
    יש לי שאלה שאני מוצאת באינטרנט תשובות סותרות לגביה, אשמח אם תוכל להאיר עיני, אני סומכת עליך🙂:
    מה ההבדל בין agile לscrum? מי התיאוריה הכללית ומי אחד המימושים שלה?
    ממש אשמח לסדר בנושא. תודה רבה !! ותמשיך לעניין אותנו כל הזמן!

    השבמחק
  10. היי מ,
    שמח מאוד לשמוע!

    Agile היא תנועה כללית, כאשר סקראם היא מתודולוגיה מאוד ספציפית עם כללים מוגדרים ואפילו עם הסמכנות.
    אפשר לקרוא עליה בקיצור כאן: http://www.softwarearchiblog.com/2011/11/scrum-1.html או כאן: http://www.softwarearchiblog.com/2012/10/what-is-scrum.html (פוסטים מתוך הבלוג).

    חשוב לציין ששיטת הסקראם, המאוד נפוצה, זכתה ללא מעט ביקורת בשנים האחרונות - והייתי אומר שכיום היא שנויה במחלוקת לגבי יעילותה / תרומותה.

    השבמחק
  11. הי ליאור,
    אני מכיר את הבלוג שלך זה שנים מספר והייתי גם בהרצאות שלך - כיף לקרוא, איכות מעולה וברמה מקצועית מאוד גבוהה - תודה רבה.
    שאלה לי לגבי MATERIAL DESIGN - סקירה של השפה העיצובית הזו, מתי להשתמש בה וכיצד היא משתלבת עם מוצרים אחרים
    כגון kendo ui, bootstrap. עבדתי עימה לפני כשנה וחצי אך כיום היא התפתחה מאוד. התוכל להקצות פוסט או תשובה כאן אשמח

    דביר

    השבמחק
    תשובות
    1. היי דביר,
      Materiel Design, ונושאים של עיצוב ממשק-משתמש בכלל, הם לא באזור ההתמחות או העניין שלי כרגע.
      אם יהיו בעתיד - אשתדל לזכור את ההערה.

      אם מישהו רוצה לכתוב פוסט אורח איכותי בנושא - אשמח לארח!

      מחק
    2. ותודה רבה, דביר, על הפרגון!

      מחק
  12. לפי הפוסט האחרון שלך, אתה כבר לא עובד ב-Gett.... אולי הגיע הזמן לעדכן את עמוד ה-About... :)

    השבמחק
  13. מאוד שמח לקרוא את כל התכנים שלך, יש לך ידע רב שעוזר לי להבין דברים שיצא לי לפגוש בעבר, והדברים שאתה מסביר כל כך ברורים לי פתאום.
    בלוג מעולה שאני ממליץ לכל אחד להקדיש כמה דקות בכל יום ולקרוא את התכנים שלך.
    דור.

    השבמחק
  14. אנונימי15/9/19 17:13

    קשה יחסית למצוא תוכן קל לעיכול ולא בדמות ספר זו או אחר עם 360 עמודים על ארכיטקטורת תוכנה. הבלוג שלך הוא אוצר של ממש,
    תמציתי וטכני בדיוק במידה הנכונה, ולא פחות מזה (כנראה אף יותר) ההרצאות המוקלטות שלך שראיתי. תמשיך בעבודה הטובה !!!!

    השבמחק
  15. מזדה מאוד עם הנקודות שהעלית בהקשרים הארגוניים במאמרך "מבוא ל Domain Driven Design". אלו אמירות "מהשטח". מאוד מסכים איתן.
    תמשיך לכתוב!

    השבמחק
  16. רמה מאוד גבוה של מאמרים שמונגשים באמת בצורה מעולה (גם השפה מאוד עוזרת :) ). האתר במועדפים כבר שנים רבות ושמח על כל פוסט

    השבמחק
  17. הי ליאור,
    כל הכבוד על הבלוג. קראתי כמה כתבות והן סופר מקצועיות וכתובות בשפה פשוטה ובהירה. בלוגים כאלה מאד חסרים ואתה עושה כאן עבודת קודש.
    לפחות מהמאמרים שאתה מעלה, נראה שיש לך ניסיון בעיקר בבקאנד אבל גם בפרונט אנד. היום במרבית החברות יש הפרדה בין שני התחומים האלה ונראה שמפתחים בשלב מסוים צריכים לבחור צד. האם אתה רואה יתרונות משמעותיים בכך שמפתח בקאנד מכיר (גם) את הפרונט אנד?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,

      תודה רבה!

      אני מניח שהיתרונות הם דיי ברורים: היכולת לטפל בנושא קצה-לקצה, בלי "טלפון שבור". היכולת להבין בעיות שמישהו שמבין רק צד אחד לא ממש יבין..
      מצד שני - זה דורש השקעה רבה. הצד הטבעי לי הוא צד-השרת, ואני צריך להשקיע הרבה בכדי להשאר חצי-מעודכן בצד-הלקוח. אני דיי בטוח שבאמת לפני עשור זה היה קל יותר (שינויים רבים יותר, יותר עומק) - ולא רק סימן שאני מזדקן 😅.
      הרעיון של "Full Stack" פרח בשנים האחרונות, ונראה שהוא מקובל על כולם - ואני מניח שללא המורכבות הזו - הוא היה הופך למציאות השלטת.

      2 האגורות שלי

      מחק
    2. עם דבר אחד שכתבת אני לא כ״כ מסכים וזה שהרעיון של Full Stack פרח. אני אמנם רואה המון מודעות שמחפשות מפתח ״Full Stack״, אבל מקריאת תאור התפקיד די ברור שמדובר במפתח פרונט אנד שיודע קצת node.js ויכול גם לשלוף נתונים מ SQL. לצערי, בחברות רציניות נדיר מאד למצוא מפתחי Full Stack אמיתיים שבאמת עושים בקאנד ופרונט אנד לעומק.

      מחק
    3. מסכים: התכוונתי שזה פרח כרעיון - ויש הרבה הסכמה ורצון לממש אותו, אבל בפועל - זה דיי קשה, ועובד באמת רק במקומות מעטים.

      מחק