2013-01-08

סימני המהפכה (מובייל)

בוודאי הבחנתם שהמון אנשים מחזיקים כיום ברשותם מכשיר אייפון / אנדרואיד. לא רק לכם (אנשים טכנולוגים שכמותכם), אלא גם לסטודנטים וגם לחיילים יש. גם לתיכוניסטים וגם ללא מעט מבוגרים. גם לרואי-חשבון וגם לפועלים פשוטים.

בפוסט זה אנסה לשכנע אתכם שאנו במהלך תקופה של שינוי שתשפיע לא רק על חיינו האישיים, על הדרך שאנו מתחברים למידע ומתחברים אחד-לשני, אלא תשפיע גם על עולם התוכנה כפי שאנו מכירים אותו.


שינוי? אתם בטוחים?

הנה אחד הגרפים שעבורי הוא עוצמתי במיוחד:

במהלך שנות ה-80, Wintel (צימוד של Windows ו Intel) השתלטו לחלוטין על שוק המיחשוב - על חשבון כמעט כל השחקנים האחרים. הם שלטו בעוצמה במהלך שנות ה-90 ושנות ה-2000, כמעט 2 עשורים. לפתע פתאום, בשנים ספורות, המערכות שהם מייצרים ומוכרים הפכו להיות מיעוט של המערכות הנמכרות. בשנת 2012 רק כשליש ממערכות המחשוב האישי שנמכרו היו WinTel.
הנתונים בגרף הם דיי מדהימים וכנראה לא מבטאים את התחושה שיש לרבים מאיתנו: ה PC עדיין כאן, ומקומו יציב.

את התמונה משלים הגרף הבא:
ובכן, זה לא שמחשבי ה PC נזרקו לפח והפסיקו להימכר - פשוט יש מכשירים חדשים, סמארטפונים וטאבלטים, שנכרים בקצב גדול בהרבה.

כבר כמה שנים אנו יודעים על מגמה ברורה של צמיחת הלפטופים על חשבון המחשבים השולחניים, גם בבית וגם במקומות העבודה - אולם זו הייתה מגמה הדרגתית. הפריצה של מכשירי המובייל היא מהירה לאין-שיעור.
ב2012 יכולנו לראות צמצום לא רק במכירות המחשבים השולחניים, אלא גם במכירות הלפטופים שעד כה צמחו. ה Netbook (מחשב נייד קטן וזול) נעלם מהעולם ויצרנים גדולים כבר הפסיקו לייצר אותו (לינק1, לינק2). טאבלטים הם התחליף.

במקום Windows יש את Android ו iOS.
במקום מעבדי Intel ישנם מעבדי ARM.

ל Wintel יש סיבה טובה מאוד להיות מודאגים - והם כבר פועלים בשנה-שנתיים האחרונות במלוא המרץ, כולל קניבליזציה של מוצרים קיימים שלהם, על מנת להסתגל למציאות החדשה.

שאלה נפוצה היא: האם סמארטפונים הם באמת תחליף למחשב או שהם סתם עוד טלפון נייד? האמת היא, כנראה, איפשהו באמצע.


על אופניים ומשאיות

ההצלחה של מכשיר האייפון הפתיעה את כולם: אנליסטים, מומחים ומתחרים. יש שאומרים שזו הייתה הפתעה חד-פעמית שלא יכולה עוד לחזור על עצמה שוב בשנים הקרובות.
הסיבה הייתה כמובן נקודת הייחוס: האייפון היה הרבה יותר יקר ממכשירי טלפון אחרים. התאוריה הכלכלית גורסת שלמכשירים יקרים יש מעט קונים - אולם את האייפון קנו הרבה מאוד אנשים למרות מחירו הגבוה. הסתכלו מסביב: כמעט לכולם יש אייפון (או אנדרואיד) - גם אנשים שאינם עשירים או שאינם נוטים לקנות מוצרי יוקרה.

כיצד ניתן להסביר זאת?
חשבו לדוגמה על אופניים. אנשים רבים קונים ומשתמשים בהם. אופניים "רגילים" עולים 500, אולי 1000 ש"ח. נאמר שמחר מופיעה חברה בשם "אגס" ומציעה אופניים מ-ד-ה-מ-י-ם במחיר 100,000 ש"ח. כמה זוגות אופניים אתם חושבים שימכרו? בוודאי יש כמה טייקונים ובני עשירים שלא יתקשו להוציא סכום שכזה - אך הם עדיין מעטים.
מנכ"ל "אגס", סתיו עובד, מסביר בתוקף שזו קטגוריה שונה של מוצר: באופניים שלו יכולה ליסוע ביחד משפחה שלמה. החוויה נעימה ונוחה הרבה יותר, שקטה ונעימה. לא נכון להשוות אותם ל"אופניים סתם".
אבל, 100,000 ש"ח? השתכנעתם?

ובכן, מסתבר שה"אופניים" של חברת "אגס" הם בעצם רכב משפחתי, וכן - גם מי שאינו עשיר במיוחד או אינו נוטה לקנות מוצרי יוקרה עדיין מוציא סכום גבוה של 100,000 ש"ח וקונה רכב. זו חוויה כ"כ שונה ויותר טובה - שכולם רוצים אותה.

מהצד השני יש את המחשב האישי: ה PC. ה PC, כפי שתיאר אותו פעם סטיב ג'ובס (לא לבלבל עם סתיו עובד), הוא כמו משאית: הוא כלי עבודה מקצועי, מאוד Capable - שאינו מותאם לצורכיהם של רוב המשתמשים. ה PC גדול, מסורבל, מסובך לשימוש ואיני אופטימלי לסט המשימות שאנו נוהגים לעשות הכי הרבה: לקרוא מייל או מסמך, לשמוע מוסיקה או לראות סרטון ביו-טיוב.
כמו משאיות, ה PC לא צפוי להיעלם - זהו כלי עבודה חשוב. ייתכן והוא יהפוך להיות נישה קטנה, שכוללת אולי 5% מהמחשבים בעולם. כפי שיש הרבה משאיות וכמה חברות מרוויחות מייצורן יפה, אך הן עדיין המיעוט.


עד כמה ההצלחה של אפל היא גדולה?

לכולם ברור שאפל הצליחה מאוד, שהמנייה שלה עלתה מאוד ושבעלי המניות כנראה מרוצים. בכל זאת, לסיום, הייתי רוצה להתבונן שוב במספרים המדהימים של אפל.
בעולם הגלובלי שלנו, כשאפשר לייצר מוצר חדשני ולשווק אותו בו-זמנית בכל העולם למיליוני אנשים - למוצר מהפכני אמיתי יש השפעה כספית מדהימה, מבהילה אולי.

בואו נשווה את הרווחים של אפל לאלו של חברות מקבילות.
אם נניח שאפל היא חברת תוכנה (תחום רווחי מאוד) - היא עדיין הרוויחה ב 2012 יותר מגוגל, מייקרוסופט, איביי, יאהו, פייסבוק ואמזון ביחד. כל אחת מהחברות הללו היא ענקית מעוררת קנאה, אבל אפל הרוויחה יותר מכולן ביחד. וואהו!

אפשר לומר שאפל היא חברת חומרה, כיצד אם כן היא משתווה לייצרני ה PC הגדולים? ובכן: אפל מרוויחה כפול מיבמ, לנובו, HP, אינטל, דל, אייסר ואסוס ביחד.

מה עם חברות המדיה? אפל הרי מוכרת תוכן (מוסיקה, ספרים, סרטים). אפל מרוויחה כפול מוולט דינסי, ניוז קורפ, טיים וורנר ועוד - ביחד. לא חברות קטנות או "פראייריות".

האם אפל היא יצרנית טלפונים? אם משווים את הרווחים שלה לרווחים המצרפיים של נוקיה, סמסונג (שכרגע מרוויחה הרבה מאוד), HTC ו RIM - היא עדיין משאירה להן אבק.

אפל, אגב, עושה את רוב רווחיה בעקבות מכירת חומרה: אייפונים ואייפדים. לא מתוכנה, לא מתוכן ולא מאפליקציות.


שיהיה בהצלחה בעולם החדש!






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה