2018-04-21

נקסט אינשורנס מסומנת ע"י כלכליסט כמספר 3 בסטאראט-אפים המבטיחים לשנת 2018




למי שלא מכיר, אני עובד בחצי שנה האחרונה בחברה קטנה בכפר סבא בשם Next-Insurance (בקיצור: "נקסט").
לחברה מלאו רק שנתיים - אבל היא מוכרת ללקוחות כבר יותר משנה וחצי, וגדלה בקצב לא-רגיל.

תחום ה InsurTech שכתבתי עליו בפוסט נפרד הוא תחום מאוד פופולרי לאחרונה בקרב משקיעים, ורק סביר שיופיעו עוד ועוד חברות בתחום בשנים הקרובות. (אתם יודעים... המשקיעים הם אלו שבוחרים היכן לשים את הכסף).


מקור

הביטוח, בפרספקטיבה היסטורית, ביחד עם הרעיון של בורסאות (stock market) - היו הדלק לעליה של מערב אירופה ב-500 השנים האחרונות. עד קודם לכן, הייתה מערב-אירופה פריפריה נחשלת וחסרת השפעה על ההיסטוריה האנושית.

בני-האדם שחיו בתקופה "אסונית יותר" (למשל: שליש מהילדים באירופה לא הגיע לגיל 15) לא האמין בעתיד טוב יותר, ולא שש להשקיע במיזמים חדשים. ללא השקעה - לא היו צמיחה, ולא הייתה התפתחות משמעותית. החיים בשנת 1000 לספירה והחיים בשנת 1500 לספירה - היו דיי דומים.

הבורסה אפשרה למשקיעים רבים לחלוק את הסיכון בהשקעה בפרויקטים גדולים (מסעות מחקר, חקר מדעי, ...) - והביטוח צמצם את הסיכונים בפאקטור נוסף - כך שכל כישלון מקומי (טביעה של ספינה, ...) לא הורידה את המפסיד מנכסיו.

תחת הסיכון הנמוך (יחסית), אלו שהיה להם, החלו להוציא את הקורונות מתחת לבלטות ולהשקיע אותם במיזמים - שהגדילו לעין שיעור את העושר, הרווחה, וההתפתחות של האנושות כולה. עוד עושר נוצר, ממנו עוד השקעות - ועוד התקדמות.

המעגל הזה של השקעה-תשואה-השקעה מחודשת, שהיה כ"כ דימיוני בשנותיו הראשונות - הפך לדרך המחשבה השלטת ברחבי העולם, כך שקשה לנו היום לדמיין צורת חשיבה אחרת.

מכאן לשם, רעיון הביטוח הפך לדבר כ"כ טריוואילי ומובן - שהוא לא היה יעד גדול להתחדשות. בזהירות אומר, שהמהפכה הדיגיטלית (מחשוב ואינטרנט), מסיבה שאיני יודע להסביר - כמעט ופסחה על התעשייה הזו, והותירה אותה במקום שהייתי מתאר כ"אמצע שנות ה-90".

הרבה חישובים נעשים ע"י צבא של מפעילי אקסל, במקום ע"י תוכנה מרכזית (כלומר: מבוזרת, אבל כתובה פעם אחת).
הנתונים - שהם לכאורה core business בתעשייה הזו, המבוססת על סטטיסטיקה וחיזוי - עברו עיבוד חלקי ולא-מעמיק.

בעקבות כמה גורמים, השוק הזה התעורר לאחרונה - וגילה שיש לו 20 שנה של התפתחות טכנולוגית להשלים. הלו אורורה!

פוטנציאל החידוש וה disruption הם די חריגים - וזו הסיבה ששחקנים צעירים כמו Next-Insurance יכולים להגיע למכירות של 8 מיליון דולר לאחר שנתיים מיום הקמתה - ולא לאחר חדירה אטית לאורך שנים.




כמובן שהדבר גם תלוי בצוות, שעובד במתודולוגיה מאוד נכונה (Lean Startup inspired) - ומצליח להתמקד בעיקר.
יש חברות דומות (לא אציין שמות) - שקיימות פרק זמן דומה, ועדיין לא החלו למכור (או בקושי למכור).

נקסט בחרה לה נישה קטנה (בשווי 100 מיליארד דולר בשנה, מצחיק - אבל אלו מספרים קטנים בעולם הביטוח) של ביטוח לעסקים קטנים: DJs, קבלנים, נגרים, מאמני כושר, צלמים ועוד.

הכוונה היא לספק ביטוח למאות מקצועות שונים, כאשר לכל מקצוע יש התאמה ספציפית לסיכונים, ולצרכים של אותו המקצוע. הכל ממוחשב, מקסימום אוטומציה ו"בינה" של המערכת הממוחשבת. זה אומר - מערכת מורכבת למדי, שהאתגר העיקרי היא לעשות אותה הכי פשוטה שאפשר ("Dare to simplify" - אנחנו משננים לעצמנו שוב ושוב).

גם הרגולציה בתחום הביטוח נחשבת אימתנית, אם כי בפרספקטיבה של חצי שנה בחברה - דווקא הופתעתי לטובה. לא נראה לי שהיא מקשה עלינו הרבה יותר - מאשר שהשפיעה בחברות קודמות שעבדתי בהן.

שאלתי את עצמי כמה פעמים: אם היא הייתה כ"כ קשה - איזה סיכוי היה לחברה בת שנתיים לספק, דה-פאקטו, ביטוח לאלפים רבים של לקוחות - במקצועות כ"כ מגוונים?! זה נשמע כמו תהליך שאמור לארוך עשור או יותר, ולהיות אפשרי רק לגוף עם גב כלכלי של חברה מבוססת. לא לסטארט-אפ.

אבל לא המצב. כמה חבר'ה חכמים שעובדים בחברה - מכסים את נושא הרגולציות.

אז הנה, פרגון לצוות שעושה את זה:



ואם זה נשמע לכם המקום בשבילכם - כמובן (כמו כל סטאראט-אפ בצמיחה) - אנחנו מגייסים תמיד.



תגובה 1: