2015-06-07

על Circuit Breakers ויציבות של מערכות מבוזרות

דמיינו 2 חנויות מכולת כמעט זהות: "המכולת של שמואל" ו"המכולת של הלל".

בשתי חנויות המכולת יש מוצרים איכותיים שאתם אוהבים, מוזיקה טובה מתנגנת, השירות מצוין, הן פתוחות 24/7, והמחירים - הוגנים. אתם אוהבים את המכולות הללו, ואתם אוהבים לקנות בהן.

במכולת של שמואל - מקפידים מאוד על מלאי מלא - כל הזמן: אם חסר מוצר (למשל: קוטג'), המכולת נסגרת - עד שהמוצר חוזר למלאי. הם עובדים קשה מאוד במכולת בכדי למנוע מקרים שכאלו - אבל הם קורים מדי פעם, בכל זאת. כמעט כל יום המכולת סגורה לזמן מה בגלל מוצר כלשהו שחסר. ישנם מקרים בהם אני רוצה לקנות מוצר אחד (למשל: אוכל לתינוקות) אבל בגלל שחסר מוצר אחר (למשל: מילקי) - המכולת סגורה.
כאשר המכולת פתוחה - זה תענוג: כל המוצרים קיימים במלאי - ואני יודע בוודאות שאמצא כל מוצר שאחפוץ בו.

במכולת של הלל - המצב הפוך. הם מוכנים לכך שלא יהיו מוצרים מסוימים זמינים. הם קוראים למצב הזה partial service או degraded service (הם קצת גיקים עם המונחים שלהם). המכולת פתוחה 24/7 למעט מקרים נדירים בהם הם סוגרים אותה (כאשר הלל צריך לצאת לאיזה סידור ואין לו מחליף), אבל כאשר אני הולך לקנות משהו - ייתכן ואחזור ללא קוטג' הביתה. לפעמים לא אכפת לי, אבל לפעמים זה מבאס. אם זה ממש חשוב לי אפילו אקפוץ למכולת אחרת להביא את הקוטג'. אבל בגלל שאני אוהב את החוויה במכולת - אני עדיין אחזור אליה בקנייה הבאה.
במקום לדאוג ל"אפס חוסרים במלאי", החבר'ה של הלל עסוקים בכך שחוסר של מוצר מסוים במלאי - לא יגרום למכולת להיסגר מעצמה. זה מאוד מוזר אבל הם מספרים שאם לא יעשו שום דבר, מחסור בטונה פתאום יגרום למכולת להסגר מעצמה. גיקים - אמרנו כבר?

איזה מודל של מכולת נשמע לכם יותר הגיוני?
אם אתם חיים בישראל - כנראה שאתם מכירים את המכולת של הלל (בווריאציה פחות או יותר מגניבה), ואני מניח שהמודל הזה נשמע עדיף: עדיף לחזור הביתה בלי קוטג' - מאשר לחזור בידיים ריקות כי המכולת סגורה.

כאשר אנו בונים מערכת תוכנה, והמערכת גדלה ונהיית מורכבת - מתרבים בה הכשלים (הגוררים "מכולת סגורה").
גישה אחת אומרת להשקיע את מירב הזמן במניעת כשלים בכלל - כדי שהמערכת לא תפסיק לספק שירות.
גישה שנייה אומרת להשקיע את מירב הזמן בהתמודדות עם כשלים חלקיים: למפות חלקים לא-קריטיים במערכת ולהתאים את הקוד כך שיוכל להמשיך לעבוד גם בלעדיהם.


בצורה בלתי מובנת, האינטואיציה של רובנו היא ללכת בגישה הראשונה.
הסבר אחד הוא שגישה זו ישימה בעת שהמערכת עוד קטנה - וקשה לנו להתרגל לרעיון שכללי המשחק השתנו עם הזמן.
הסבר שני הוא שאנו "מהנדסים באופי" שחושבים מנקודת מבט של "המוצר שאו בנינו ויש לנו אחריות עליו" וקצת פחות מנקודת המבט של חווית השירות שמתקבלת בסוף. אם היינו צרכנים של המוצר - קרוב לוודאי שהיינו מעדיפים את חווית השימוש השנייה (בד"כ. ישנם כמובן גם מקרים בהם הראשונה עדיפה, למשל: בניתוח לב פתוח, לא היינו רוצים להתחיל ניתוח אם חסר משהו... :) ).







Circuit Breakers

המנגנון הבסיסי המאפשר את מודל "המכולת של הלל" הוא ה Circuit Breaker.
לצורך הדיון אניח שמדובר במערכת בארכיטקטורת Micro-Services (בקיצור: MSA) והשירותים השונים הם הרזולוציה לבידוד בפני תקלות. ניתן לעשות אותו הדבר במערכת "מונוליטית", אם כי המשמעת העצמית הנדרשת היא לעתים מעט גבוהה יותר.

ה Circuit Breaker הוא מן Proxy לשירות מרוחק - אשר רק דרכו עושים את הקריאות. השירות המרוחק יכול להיות:
א. זמין
ב. לא זמין
ג. זמין - אך כושל (יש errors)
ד. זמין אבל אטי

אם ה Circuit Breaker מזהה שהשירות המרוחק אינו עובד כמו שצריך - הוא "יוצר נתק" (מטאפורה: פותח את המעגל) ולא מאפשר לקריאות נוספות לעבור. הפונקציות השונות מקבלות אינדיקציה על המצב הזה ופועלות כמיטב יכולתן לספק שירות חלקי - שעדיף על חוסר שירות.

במשך הזמן, ה Circuit Breaker נותן לקריאות בודדות לעבור ומנסה לזהות אם המערכת המרוחקת חזרה לספק שירות תקין. אם כן - הוא "סוגר את המעגל" ומחזיר את המצב לקדמותו.

מקורות: "דפוס העיצוב" של ה Circuit Breaker הוצג לראשונה ב 2007 ע"י מייקל נייגארד, בספר המצויין (!!): !Release It.
ב 2014 מרטין פאולר כתב פוסט בבלוג על דפוס העיצוב (הוא לא חידש שם, רק הסביר יותר פשוט), ומאז זהו ה reference המקובל.

המימוש הפנימי של ה Circuit Breaker הוא לרוב כמכונת מצבים פשוטה:

מקור: orgsync/stoplight (מימוש ברובי של Circuit Breaker)

  • המצב ההתחלתי הוא "מעגל סגור" (ירוק).
  • אם יש מספר מסוים של תקלות (מוצג בתרשים כ "fail") - עוברים למצב "אדום".
    • בד"כ לא מדובר בתקלה יחידה אלא threshold של סדרת תקלות. למשל: רצף של 5 exceptions, כאשר ה threshold הוא של 5.
  • במצב "אדום" - כל ניסיון קריאה לשירות המרוחק ייענה בערך החזרה מסוים (או Exception) מצדו של ה Circuit Breaker שאומר "תסתדרו בלי!" (כלומר: בלי השירות).
  • לאחר זמן מה (נניח: 120 שניות) של מצב אדום, ה circuit breaker יעבור למצב צהוב - ניסיון להחזיר שירות.
    • הוא יאפשר למספר נתון של קריאות לעבור לשירות המרוחק כדי לבדוק את התגובה. למשל: 10 קריאות. לכל שאר הקריאות הוא עדיין יחזיר את התשובה "תסתדרו בלי!".
    • אם ב 10 הקריאות הללו, הוא מזהה treshhold מסוים בעייתי, למשל: רצף של 3 exceptions מצד השירות המרוחק (לרוב ה threshold של המצב הצהוב הוא יותר מחמיר מזה של המצב הירוק) - הוא חוזר למצב אדום.
    • אחרת - הוא מחזיר את המערכת למצב ירוק.

כמו שאתם מבינים - יש המון וריאציות אפשריות של התנהגות של Circuit Breakers:
  • אפשר לשים thresholds שונים ומשונים. למשל, משהו שלא הזכרנו: שניסיונות חזרה למצב הצהוב יקרו בתדירות משתנה: יש גישה של המתנה של 2 דקות ואז כל 30 שניות (כאשר השירות המרוחק הוא חשוב) ויש גישה של להאריך את זמני הניסיון, למשל: פעם ראשונה 2 דקות, אח"כ 5 דקות, וכל פעם נוספת - 10 דקות (כאשר השירות המרוחק פחות חשוב ודווקא שגיאה ממנו היא לא נעימה).
  • כאשר circuit breaker מופעל - כנראה שתרצו שסוג של alert יעלה ל monitoring, הרי מדובר בהחלטה לתת שירות פחות טוב. מתי ואיך להעלות את ה alert - עניין לבחירה.
  • לעתים יש אפשרות של override ידני - אפשרות לקבע מצב ירוק/אדום/צהוב של ה circuit breaker בהתערבות ידנית.
  • אולי הכי חשוב: כיצד ה circuit breaker מאתר שגיאה של השירות המרוחק?
    • האם ע"י ניטור ה responses של ההודעות שחזרו מהשירות המרוחק (למשל: HTTP 5xx)?
    • האם ע"י ביצוע בדיקה יזומה (proactive) לשרת המרוחק (למשל: שליחת pinging או בדיקת health-check)?
    • אם מדובר על אטיות, ה circuit breaker יכול למדוד את מהירות החזרה של קריאות מהשרת המרוחק. אפשר להגיב לממוצע של קריאות אטיות, או לעתים להסתכל על אחוזון מסוים. למשל: אם 5% מהקריאות אטיות מ 10 שניות, אנו רוצים לנתק - מכיוון שזה אומר שירות גרוע למשתמש הקצה. האם מנתקים רק את הקריאות האטיות או את כולן?!
    • וכו'

תוכלו למצוא מספר מימושים שונים של Circuit Breakers, בכל שפת תכנות כמעט (לא ראיתי באסמבלי ;-)), אבל לא נדיר המקרה בהם תרצו לממש גם וריאציה משלכם - במידה ויש לכם מקרה חשוב שלא מטופל ע"י המימושים הזמינים.

לא נדיר גם מצב בו אתם משתמשים בכמה circuit breakers שונים בתוך המערכת. תלוי כמה גדולה ומורכבת היא.
ההתעסקות עם circuit breakers גם היא יכולה להיות משמעותית, וכדאי לשים לב ש:
  • אתם לא נסחפים לאזור ה over-optimization שאיננו משתלם מבחינת ההשקעה.
  • אתם יוצרים מערכת של circuit breaker שהיא מורכבת מדי לניטור ושליטה בזמן אירוע אמת ב Production (כאשר אתם לא יכולים לענות על שאלות כמו: "מדוע x התנתק"? או "אילו ניתוקים היו בזמן נתון").

אלו דוגמאות מהעולם האמיתי של ל Partial Service ניתן לתת? הנה כמה שאני נתקלתי בהן:
  • לוגים, לוגים, לוגים! בעם הייתה לנו מערכת עם שירות ירוד כמעט יומיים (!!) עד שהבנו שהיא נופלת כל הזמן כי הדיסק מלא ופעולות כתיבה ללוג נכשלות. אם כתיבה ללוג נכשלת - עדיף לא לכתוב לוגים, מאשר לגרום ל IO exceptions שמשבשים תהליכים שלמים במערכת. 
    • בווריאציה אחרת מערכת מרוחקת לדיווח של בעיות (סוג של alerts) הגיבה ב latency של 4 שניות, וגרמה לשיבושים רבים בשירות שדיווח לה על בעיות זניחות, יחסית.
  • שירות ש"מצייר" מסלול נסיעה על המפה של החשבונית (בעולם המוניות). אם הוא לא זמין / מגיב היטב - שלח חשבוניות בלי ציור של המסלול, מה הבעיה?
  • שירות שמבצע סליקה של תשלומים. עדיף לשמור את סכום העסקה ולנסות לחייב כמה דקות מאוחר יותר (תחת סיכון של חיובים, עד סכום מסוים, ללא כיסוי) - מאשר לדחות על הסף את כל העסקאות, אפילו בפרק זמן קצר יחסית (כמה דקות).
  • וכו' וכו'




Throttling

עוד וריאציה דומה של Circuit Breaker היא מנגנון throttling ("להחזיק אצבע על הקשית כך שלא יהיה זרם חזק מדי").

למשל (מקרה אמיתי שנתקלתי בו): ידוע שיש שרת Backend מרוחק שאין לו יכולות scale. המערכת שלנו - עם scale משתנה. אם נפנה לשרת המרוחק בקצב גבוה מדי, הוא עלול להתרסק (לא רק "להגיב לאט") - מה שיפגע בחזרה, ובצורה מורגשת בשירות שלנו.

ניתן לייצר circuit breaker ופשוט לספק שירות חלקי בזמן שהוא "שוכב מעולף על הרצפה" או שאפשר להגביל, מתוך אינטרס הדדי, את קצב הקריאות אליו - לכזה שלא יקשה עליו יותר מדי (ולהוסיף circuit breaker, במידה והדברים לא מתנהגים כפי שציפינו).

המנגנון הוא דיי פשוט (אתאר את המימוש הספציפי) - עוקבים אחר מספר הבקשות הפעילות לשרת המרוחק בעזרת distributed, non-blocking lock (קל יותר באנגלית) על בסיס רדיס: לפני קריאה לשרת המרוחק מנסים "לקבל" Lock - אם מצליחים - מבצעים את הקריאה. אם לא מצליחים (כי כבר יש 10 קריאות פתוחות) - מחזירים הודעת "תסתדרו בלי!" לפונקציה שביקשה את השירות, ונותנים לה לספק שירות חלקי.

תלויות בין שירותים הן כמו אבני דומינו: שירות אחד שתקוע (או אטי מאוד) יכול לתקוע עוד ועוד שירותים בשרשרת עד להפסקת שירות של כלל המערכת.


TCP timeouts


עוד נקודה ששווה להזכיר היא ה timeouts שאנו קובעים לתקשורת.
Timeouts הם מנגנון הגנה ממעלה ראשונה: אם שרת מרוחק לא מגיב - לא נרצה לתקוע thread (או אפילו request) לאורך זמן. תסריט נפוץ הוא שירות אטי, שגורם לשירות שקורא לו גם להיות אטי (כי הוא עסוק בלהמתין), שגורם גם הוא לשירותים האחרים התלויים בו - להיות אטיים באותו האופן.

למרות ש TCP הוא "reliable protocol", גם לו יש תקלות: בעיקר התנתקויות. כאשר קצב הקריאות בין שירותים הולך גדל - אנו נחווה תקלות אלו יותר ויותר.

התנהגות נפוצה היא לספק אותו ה timeout ליצירת ה connection וביצוע הקריאה עצמה (פעולת "קריאה"). אבל:
  • פעולת ה connection היא פעולה פשוטה ומהירה - היא אורכת, באופן טיפוסי, שבריר של שנייה (בניכוי network latency).
  • פעולת הקריאה לרוב גורמת לשירות השני לעבוד: לקרוא מידע מבסיס הנתונים, לקרוא לשירותים אחרים, לבצע עבודת CPU משמעותית וכו. זמן מקובל לקריאה שכזו הוא כ 100ms וגם לא נדיר להיתקל במצב של 1000ms ויותר (שוב: בניכוי network latency).

לכן, אם נגדיר timeouts באופן הבא:
  • עבור פעולת ה connection של ה TCP - נגדיר timeout בסך ה: tolerable latency
  • עבור פעולת ה read של ה TCP - נגדיר timeout בסך: tolerable latency + tolerable server time

נוכל לצמצם בצורה מורגשת זמני המתנה מיותרים.

כמו כן, אם יש לנו timeout על connection - כדאי לשקול בחיוב פעולת retry מיידית.
ניתן להראות ש timeout קצר ליצירת connection + ביצוע retry יחיד - היא מדיניות שברוב המקרים תהיה עדיפה בהרבה על יצירת connection עם timeout ארוך.

הסבר (דרוש רקע תאורטי בעבודה של TCP): אם ההודעה על לחיצת היד השלישית של TCP אובדת - אין מנגנון (מלבד timeout) לדעת זו. בעיה זו במדעי-המחשב ידועה כבעיית הגנרלים, ומשמעותה שלא ניתן לייצר מנגנון אמין ל handshake. הפתרון של TCP הוא לבצע 3 קריאות handshake בתקווה שזו נקודת איזון טובה בין עלות (מספר הקריאות) / סיכון לכישלון.

אחד הנתונים הידועים ב AWS הוא ש latency בין AZs יכול להיות עד 10ms. אם מסתכלים על הנתונים עצמם רואים ש 10ms הוא לא ממוצע, אלא אירוע נדיר יחסית: בבדיקות שערך Matthew Barlocker (חברת Lucid Software) - הוא ראה שבאחוזון ה 99.85% מקבלים latency בין AZ של 3ms בלבד:


הערה: אמזון מתעדפת נמוך (de-prioritize) קריאות ICMP (פרוטוקול השליטה של TCP/IP, הכולל גם את פקודת ה ping) - ולכן לא כדאי להסתמך על Ping להערכת ה latency ב AWS.

מסקנה אפשרית אחת היא שסביר לקבוע TCP Timeout של 3ms כאשר ליצירת connection באותו ה AWS region.
על פעולות HTTP GET ניתן לשקול (תלוי במקרה) מדיניות דומה של מתן timeouts קצרים יחסית (יש לקחת בחשבון את זמן השרת + network latency) - עם אפשרות ל retry.


"Be Resilient" vs. "Fail Fast"


בתור אייטם אחרון אני רוצה להזכיר דילמה נפוצה בתחום היציבות של מערכות:

מדיניות טובה אחת אומרת: Be Resilient - אם המערכת יכולה לספוג מצב לא תקין, עליה לספוג אותו ולהמשיך לתפקד כמיטב יכולתה. באופן זה המערכת תהיה יציבה יותר.

מדיניות טובה אחרת אומרת: Fail Fast - אם המערכת מזהה שגיאה או סבירות גבוהה לשגיאה, עליה "לשבור את הכלים באותו הרגע" - וכך יהיה קל יותר לאתר את התקלה. אם התקלה נגררת ונגררת - ה"שבר" צפוי להיות בשלב מאוחר יותר במערכת, בשלב שיהיה קשה מאוד להבין ממנו מה מקור הבעיה האמיתי (root cause).

כיצד 2 גישות חכמות אלו משתלבות זו עם זו בעולם של מערכות מבוזרות, השאופות ליציבות גבוהה?

למרות הסתירה הבסיסית, ניתן לשלב את שתי הגישות:
  • אם מזהים כשל שנראה שניתן "לספוג" - אפשר לבצע Alert Fast, בשאיפה שה Alert מספיק ברור ומשמעותי כדי שיהיה ניתן לנטר אותו ולטפל בו בזמן סביר.
  • אם מזהים כשל שנראה שלא ניתן "לספוג" אותו - זהו באמת מצב שכדאי לעשות Fail Fast.
פעמים רבות, מה שמתחיל כ"כשל חלקי" שניתן לספוג אותו - מתגלגל בהמשך לכשל משמעותי יותר שלא ניתן עוד לספוג ("כמות הופכת לאיכות"  - של הכשל). אם אתם בוחרים בכיוון של Alerts - כדאי שאלו יהיו Alerts שתוכלו, ואכן תתייחסו אליהם - בזמן סביר.




סיכום


בעוד שמערכת יחידה ("מונוליטית") מתעסקים באופטימיזציה של ה up-time (מדד ברור למדי) - במערכות מבוזרות, המציאות יכולה להיות מורכבת / גמישה ברבה.

אם המערכת המבוזרת מתוכננת נכון - היא יכולה להימצא במצבים שונים של כשלים חלקיים לאורך הזמן.
לא עוד מצב "למעלה" מול מצב "למטה", אלא יותר בנוסח "כואב לי קצת הראש, אבל אני סה''כ בסדר" :)

היכולת של מערכת להימצא במצבים שונים של כשלים-חלקיים מוסיפה מורכבות למערכת - אך מאפשרת להגיע לזמינות (availability) גבוהה יותר כאשר מדובר במערכת מורכבת.

העצה של מרטין פאוולר ל MonolithFirst היא טובה בהיבט הזה: מערכת מבוזרת היא בהחלט מורכבת יותר - ומבחינת זמינות  משתלם לעבור למודל מבוזר רק כאשר כלל המערכת הגיע לסף מסוים של מורכבות.

זמינות גבוהה של מערכת מושגת לא רק על ידי תכנון נבון, אלא גם ע"י אימונים ושיפור תמידי.
Chaos Monkey, למשל, הוא כלי Open Source ש"יפיל" לכם בצורה יזומה אך אקראית שירותים (או שרתים) במערכת - כדי שתוכלו לבדוק את ההתמודדות שלכם, ולשפר את צורות התגובה שלכם לכישלון שכזה.

בשלב ראשון ניתן להפעיל אותו בסביבת בדיקות - בה נפילה היא למידה ללא נזק, ובהדרגה ניתן להתקדם לסביבות יותר ויותר מציאויתיות ומחייבות. אם אתם מסוגלים להפעיל אותו ב production, בשעות העומס שלכם, ולשרוד עם שירות סביר - אז אתם בליגה העולמית!


שיהיה בהצלחה!





3 תגובות:

  1. אחלה כתבה.
    הערה קטנה, נראה לי שכשרשמת: "הוא "יוצר קצר" (מטאפורה: פותח את המעגל)" - התכוונת ל'יוצר נתק'

    השבמחק
  2. חידשת לי. תודה רבה.

    typo: "לוגים, לוגים, לוגים! בעם הייתה לנו מערכת עם שירות ירוד כמעט יומיים" *פעם

    השבמחק