2014-10-24

בלוגים עבריים ומקורות כלליים

נשאלתי כמה פעמים על מקורות להתעדכן מהם על טכנולוגיות חדשות, וחדשות טכנולוגויות. אני יכול לספק את המקורות העיקריים בהם אני משתמש.

אני בטוח שיש עוד הרבה מקורות טובים שלא יופיעו פה: לחלקם לא התחברתי באופן אישי, או שהיו חופפים מאוד למקורות אחרים שאני משתמש בהם. חלקים אחרים - אני כנראה פשוט לא מכיר.

הערה: ברשימה למטה יש נוכחות גבוהה יחסית לצד לקוח - נושא שעסקתי בו רבות בשנתיים מתוך השלוש שנים האחרונות, כעת אני פחות עוסק בו - אבל עדיין מנסה להשאר מעודכן.


עדכונים שוטפים

סוקר קבוע ובוחר מה לקרוא:
  • HackerNews (יש גרסה מסוכמת כ HackerNewsLetter, למי שהאתר הוא יותר מידי מידע בשבילו)
  • EchoJS - מעיין HackerNews של צד הלקוח, מוצלח למדי. יש גם אפליקציה לאייפון.
  • WebPlatformDaily - כנ"ל. עבר כעת למודל Fremium כך שגישה למה שלא פורסם היום - דורשת מנוי בתשלום.
  • Geektime - בו אני גם כותב חלק לא-מבוטל מהתוכן בתחום הפיתוח (הם מפרסמים פוסטים מהבלוג. רק שתדעו: תמיד הבלוג יותר מעודכן).
  • The Register - אתר חדשות "High Level" שהצליח להחליף אצלי כמה אחרים. יש לו מדור Data Center, Networking, תוכנה, ועוד. אני קורא אותו רק מהאייפד.


עוקב אחרי כנסים

כדי לוודא שאני מכיר לפחות את הנושאים ה"חמים" - אני עוקב אחרי תכנים של כמה כנסים.
קצת אחרי שהכנסים יוצאים לדרך, אני הולך לאתר שלהם וסורק את רשימת ה Sessions. האם יש נושאים שאין לי מושג מהם? אני מקדיש כמה דקות להשלים פערים. חלקים מה sessions בכנסים הללו, או לפחות רק המצגות - זמינים בחינם, ואני פשוט יכול לעבור עליהם ולסקור במה מדובר. בד"כ אני לא צופה יותר מ 2-3 sessions שמעניינים אותי במיוחד, מכל כנס.
  • QCON - כנס קטן, כמעט אינטימי ומאוד איכותי. עוסק בארכיטקטורה מעשית, אג'ייל, וטכנולוגיות חדשות. השתתפתי ב QCON London 2008 ומאז יש לי קוד שמתיר לי לגשת לכל התכנים (אני מניח שזה "לכל החיים")
  • GOTO - האח הקצת יותר גדול של QCON, אבל אופי הכנסים מאוד דומה. הוא רץ ברחבי העולם עם שינויים קטנים ואני רואה אחד בתחילת השנה, ואחד לקראת סופה - ואז החומר כבר מספיק שונה ממופע אחד למשניהו. עוד שבועיים אהיה בו בברלין.
  • Reversim Summit - הכנס הישראלי. משתדל להשתתף.
  • Berlin Buzzwords - אני לא יודע לקטלג אותו, אבל מצאתי שם כמה Sessions מאוד טובים.
  • OSCon - של O'Reilly. עוסק בכל מה שהוא קוד פתוח. זהו כנס גדול, ואני לא מגיע לעבור בכלל על כל רשימת ה session - רק על הפופולאריים ביותר. בד"כ מתפרסמים בכמה בלוגים שאני קורא סיכומים על ה Highlights בכנס - משם אני שואב references.
  • ThoughtWorks Technology Radar - זה בכלל לא כנס! זהו סיכום הניסיון בטכנולוגיות של חברת ThroughtWorks - חברת ייעוץ מאוד מכובדת בתחום התוכנה. הדו"ח יוצא פעמיים - שלוש בשנה, ואני משתמש בו בכדי לעקוב "מה חם".

פודקאסטים

שומע בדרך לעבודה, ולפעמים קצת משלים בערב על הספה. רובם בעברית.
  • רברסים - פודקאסט פופולארי של רן תבורי (עכשיו עצמאי) ואורי להב (אאוטבריין). יש להם כמה "סוגי" פרקים, סוג אחד בשם Bumpers הוא סיכום של עדכונים שונים בנושאי טכנולוגיה.
  • מובייל ובירה - למרות שאני כבר לא כ"כ בענייני מובייל, הפודקאסט הזה דיי סוגר לי את הפינה להתעדכן במה שקורה שם, ובצורה נחמדה מאוד.
  • טיפים בניהול - פודקאסט של אורי לביא וליאור כהן (שלמד איתי באוניברסיטה).
  • השבוע - פודקאסט על סטארט-אפים, שהתחלתי לעקוב אחריו לאחרונה. אני לא מקים סטארט-אפ, ולכן חלק מהתכנים קצת פחות משמעותיים עבורי.
  • JavaScriptJabber [אנגלית] - פודקאסט מוצלח על תכנות צד-לקוח
  • John ERP [אנגלית] - ענייני SAP, לא כ"כ רלוונטי למי שלא נמצא ב EcoSystem של החברה.
קשה לשמוע הכל, אני עוקב סלקטיבית.
את כל הפודקאסטים אני מוריד (הרשמה) מ iTunes.


בלוגים עבריים

יש הרבה שאני רשום אליהם. אני לא קורא הכל, אלא חלקים. אני משתדל לעקוב אחר כל בלוג עברי משמעותי - גם בכדי להכיר את האנשים בקהילה הישראלית.

ספציפית אני מפרסם רק את הבלוגים העבריים (אני עוקב אחרי הרבה לועזיים גם כן) - כדי לפרגן. אם אתם מוצאים בלוג שנשמע מעניין - נסו אותו.
  • Internet Israel של רן בר זיק מ HP Software, עוסק בווב - ומפרסם תדיר. כנראה הבלוג העברי הכי ידוע שמוכר לי.
  • מעונן חלקית - בלוג שעוסק בנושאי ענן. מפרסם מעט, אבל מעניין!
  • הבלוג הפתוח למנהל הפיתוח - הבלוג של משה קפלן (יועץ בתחום התוכנה). הבלוג משלב תכנים ניהוליים עם נושאים טכניים, לאחרונה בעיקר ענן ו High Scalability.
  • Eyal's Space - הבלוג של אייל ורדי, MVP של מייקורסופט שעשה קצת סוויטצ' ועכשיו הוא עוסק ומתמחה בעיקר ב AngularJS.
  • DevHeb - בלוג חדש של של רן תבורי (מ"רברסים") ועידו גרין (Developer Advocate בגוגל).
  • CR_Dev - פיתוח קליינט ובכלל
  • קוד נקי - הבלוג של שי מסיסטרנו, שמפרסם פוסטים קטנים ונקודתיים על יכולת כלשהי בפיתוח ווב. לאחרונה מתמקד ב ECMAScript 6 (הג'אווהסקריפט החדש).
  • חופש החיפוש - בלוג חצי טכנולוגי על נושאי חיפוש בגוגל (ובכלל)
  • הבלוג של אשר ברק - עוסק בנושאים טכנולוגיים מגוונים
  • הבלוג של עודד לקהילת SAP בישראל - רלוונטי למי שב EcoSystem של חברת SAP.

שכחתי מישהו? (הכוונה: בלוגים משמעותיים בעברית + כאלו שעדיין "חיים", לא בלוגי-עבר - שיש לי רשימה ארוכה שלהם)


ספרים

פעם קראתי לא-מעט ספרים טכנולוגיים. מאז יש לי 2 ילדים (מקסימים), ואני קורא יותר ספרי ילדים :). עדיין ספרים הם תוכן מזוקק ומושקע יותר מהתוכן שנהוג למצוא באינטרנט (מה שחוסך לי זמן - ולכן משתלם להשקיע בו). כשאני רוצה להכנס לנושא ספציפי לעומק, אני הרבה פעמים לוקח ספר ביד. דפוס הקריאה שלי השתנה ובמקום לקרוא ספר מההתחלה - לסוף, אני לרוב קורא פרק ספציפי בלבד.


Video Tutorials

אם אני רוצה להכנס לנושא ספציפי (ספרייה, שפה, וכו') מהר - הדרך שגיליתי שהיא By-Far הכי יעילה עבורי היא Video Tutorial. הנושא והפרטים פשוט "מוזרקים" למוח בקצב מהיר יותר מכל מדיום אחר. אני משתמש ב Pluralsight (יש לי מנוי שקיבלתי בכנס) או Linda (קצת פחות מוצלח - שיש לי מנוי מהעבודה).
זה קצת פריקי אולי, אבל אני נוהג לראות את הסרטים בהאצה של x1.25 עד x1.5. המרצים לרוב מדברים ל-א-ט, ואני קצר בזמן.

לנושאים SAP-ים, אני משתמש ב OpenSAP שיש בו כמה קורסים טובים - אבל סה"כ החומר בו הוא כ 10-12 קורסים.

אפשר לציין את Coursera כמקור נחשב, אולם מעולם לא באמת לקחתי קורס שלהם (רק קצת הצצתי בתוכן).


סיכום


להתעדכן בטכנולוגיות זו חצי-משרה, ועדיין אני ,באופן תמידי, נמצא במצב בו אני מוותר בערך על 90% מהתוכן אותו אני רוצה לצרוך.

שאלו פעם אם אני "כתב של גיקטיים" כמקצוע. אפילו פנו אלי כמה סטארט-אפים שרצו שאכתוב פוסט על המוצר שלהם (בקשה לגיטימית, אם זה באמת מה שהייתי עושה...) - אבל זהו... שלא. כל הבלוג הזה נעשה כתחביב. יש לי עבודה - וגם שם יש תמיד הרבה מה לעשות.

אני משתדל לשלב בין נושאים בהם אני נתקבל בעבודה (בעיה, נושא חדש, או הדרכה לעובדים אחרים) עם הנושאים עליהם אני כותב בבלוג: כשעבדתי ב Client-Side או מובייל - חלק גדול מהתוכן של הבלוג עסק בנושאים הללו וכשאני חוזר כעת לעולם השרת - זה ניכר בפוסטים. זה פשוט יעיל יותר.

עדיין, חלק מסוים מהפוסטים (בערך רבע) לא קשור לנושאים בהם אני עוסק בעבודה - אלא בנושאים שאני פשוט רוצה לכסות: תבניות עיצוב / ארכיטקטורה, וירטואליזציה, מאמרי דעה, וכו'.

הערת אגב:
אני עובד לא-מעט עם מהנדסים גרמנים (חברת SAP, דא). דבר מאפיין שניתן בקלות לומר לזכותם, הוא שהם נוטים להיות יסודיים יותר ממהנדסים ישראליים. בישראל - הרבה יותר מקובל להתקדם עם נושא ב"בערך": מבינים קצת - ומתחילים לרוץ. כשאני עובד עם המנהנדסים הגרמניים ב SAP, הרבה יותר נפוץ למצוא אנשים שמבינים לעומק את הטכנולוגיות והסביבה שבהם הם עובדים.
שוחחתי על כך פעם, עם בחור גרמני, שהציע הסבר כזה: מכיוון שכלכלת גרמניה היא גדולה ועשירה, הרבה מאוד ספרים טכניים נחשבים (DDD, Lean Startup, Design Patterns, וכו') - מתורגמים לגרמנית, מה שהופך את הידע המקצועי לזמין יותר עבור דוברי גרמנית.
האם זה באמת הגורם? אני מניח שזה פקטור, ביחד עם תרבות קצת שונה מהתרבות בארץ (למשל: גאווה לאומית ב "German Engineering". מעולם לא שמעתי דברי שבח על "הנדסה ישראלית").

האם המפעל הקטן שלי, "בלוג ארכיטקטורת תוכנה" יכול לעשות אפקט דומה בקהילת הטכנולוגיה הישראלית?!
כשיטה, אני מנסה להנגיש תוכן משמעותי ומורכב - בצורה פשוטה וקלה לצריכה לקהילה הישראלית. חלק מהקוראים הם "קבועים" (כאלו שמנסים להרחיב ידיעות בצורה פרואקטיבית  - אני מניח) וחלק אחר, לא מבוטל, הם כאלו שמחפשים נושא ספציפי - ומוצאים את הפוסט הרלוונטי בגוגל.

אני מדמיין שכן: שלבלוג כן יש אפקט "מדיד" וחיובי כלשהו לאורך טווח על תעשיית התוכנה בארץ. שהתעשייה הישראלית היא טיפה יותר טובה בזכותו, ושהוא מצליח להביא ערך משמעותי לאנשים בודדים. אין לי שום מידע רציני שאני יכול להסתמך עליו - אז אני נשאר בגדר השאיפה :)


ליאור


3 תגובות: