2014-08-02

Techkiz - לחשוף סטודנטים לעולם

לא יודע אם אתם זוכרים, בתחילת השנה (2014) פרסמתי פוסט בשם "תואר החלומות בהנדסת תוכנה", פוסט שעורר סערה גדולה.

הטיעון המרכזי בפוסט, היה שחלק גדול מאוד (אולי הרוב? רוב מוחץ?) של התארים בהנדסת תוכנה / מדעי המחשב שנלמדים היום בארץ לא מספקים ידע מספיק לבוגרים בכדי להתחיל ולעבוד במקצוע הנדסת התוכנה.

  • אלו קורסים יותר ואלו קורסים פחות אפקטיביים למטרה זו?
  • האם הכשרת עובדים היא מטרתה של אוניברסיטה?
  • כמה חשובה מתמטיקה גבוהה לכלל מהנדסי התוכנה?

על כל אלו היו אי-הסכמות רבות, אך בסה"כ נראה לי שאם לא היה בטיעון הבסיסי משהו עקרוני נכון - לא הייתה פורצת כזו מהומה (להלן פוסט המתאר את מה שקרה).



מפגש הפתיחה של הקורס, במעבדות סאפ


בכל מקרה, אצלנו ב SAP דווקא הייתה תמימות דעים שזה המצב, ויש לשפר אותו - ונרתמנו לעשות משהו בנושא.
אני לא יודע מה תפקידו של הפוסט בשרשרת האירועים, אולם כמה חודשים מאוחר יותר החלטנו להעביר, כתרומה לקהילת הסטודנטים, קורס שאמור לשפר במקצת את המצב.

הקורס נקרא Techkiz (מלשון "טכניים", או גם "Technology Keys" ששתי מילותיו עברו מן הלחם מודרני) והמחזור הראשון שלו הסתיים ממש בשבוע זה.
צר לי עם קוראי הבלוג הסטודנטים שלא פרסמתי את דבר הקורס כשרישום היה רלוונטי - הכל פשוט קרה מהר מאוד.

במסגרת הקורס נבחרו 40 סטודנטים (מתוך כמאתיים שנרשמו) לשבוע במעבדות SAP. איך נבחרו? כנראה על בסיס ציונים, נכונות להשקיע וכו'.

הסטודנטים קיבלו שבוע של הרצאות ומעט פעילות קצת יותר אקטיבית (אנו רוצים להגדיל משמעותית חלק זה) על נושאים רלוונטיים לקריירה בהנדסת תוכנה:
  • איך מתפקדת חברת תוכנה
  • איך מוכרים תוכנה
  • מערכות ווב
  • בסיסי נתונים
  • טכנולוגיות ענן
  • מתודולוגיות פיתוח
  • תהליכי תוכנה (build, delivery, version control וכו')
  • איך להתמודד עם ראיונות עבודה
  • ניהול קריירה
  • יזמות
  • וכו'

בתקופה של כשבוע (כ 30 שעות נטו) לא ניתן באמת ללמד חומר משמעותי, אבל ניתן לחשוף את הסטודנטים למציאות / רעיונות / ידע - שישנה את תמונת עולמם. חשיפה שאנו מקווים שתסייע להם לספוג יותר מהתואר - ולהבין כיצד הנושאים בהם הם נתקלים בתואר מתחברים לכדי מציאות שלמה. בנוסף, גם לחשוף אותם לכל מיני היבטים שאליהם הם לא ייחשפו בתואר - אבל חשוב שידעו שהם שם, כחלק מהתמונה השלמה.

אני סיימתי את התואר שלי לפני 11 שנה בערך. העולם המקצועי השתנה לא מעט, ואני מקווה שהתארים גם השתנו - בהתאם [א]. גם המדיה ואמצעי הלמידה השתנו - ונראה לי שסטודנטים של היום הרבה יותר מודעים למה שמתרחש סביבה (כמעט כולם שמעו על Big Data, ענן או Hadoop. מעטים מאוד הבינו במה מדובר)

בימי, הדרכים הכי טובות שמצאתי להתעדכן במה שמתרחש בעולם היה לשוטט בספריה בחיפוש אחרי ספרים חדשים, לקרוא PC Magazine (האא... הוא חוזר על עצמו מתישהו), או לקרוא בצמא את c2 wiki.

היום יש את Hacker News, גיקטיים, StackOverflow וכו' - שהרבה יותר סטודנטים נחשפים אליהם מאלו שנחשפו למקורות שלי - בזמני. בעצם: נראה לי שאני הייתי היחידי, במחלקה אם לא באוניברסיטה :).
אחוז הסטודנטים שעובדים, או שעושים "פרויקטים אישיים בצד" גם הוא נראה לי, בהתרשמות מהירה, גבוה בהרבה ממה שהיה מקובל בזמני.
טוב שכך.

בכל מקרה, נראה לי שהחשיפה לה זכו הסטודנטים בקורס שלנו הייתה משמעותית מאוד. דיי שוק, אני מתאר לעצמי. שוק חיובי.
הכוונה, להזכיר, היא שסטודנטים יתחילו להתבונן על החומר באוניברסיטה קצת אחרת, ולקשר קצת לאלו תחומים ושימושים - כל ידע שייך.

מחזור או שניים בשנה של 40 סטודנטים הוא שינוי מוגבל, אולם התקווה שלנו היא שארגונים אחרים ילכו בעקבותינו, יציעו קורסים דומים, ומספר הסטודנטים שיוכלו להיחשף לתכנית מסוג שכזה יגיע לכמה מאות בכל שנה.

אני אישית העברתי כמה הרצאות:

ארכיטקטורת תוכנה + ארכיטקטורה של מערכות ווב (לבסוף איחדתי את 2 ההרצאות להרצאה אחת ארוכה).
שם ליווינו סיפור דמיוני על אתר מהפכני שתכננתי, בשם "ספר-פנים", שמתחיל כקובץ HTML פשוט, אך גדל בהדרגה להיות אפליקציית ווב, ואח"כ מערכת ווב שלמה (בסיס נתונים, Load Balancer, multi-tier Architecture, צד שרת וצד לקוח, וכ'ו).

שפות תכנות של העולם 
הרצאה זו הייתה תחליף של הרגע האחרון לסשן של פיתוח אנדרואיד - בו המרצה המקורי גוייס למערכה בעזה.
בהרצה זו הצגתי את הייחודיות והשימושים של 4 שפות תכנות שונות מהעולם האמיתי:
ג'אווהסקריפט, פייטון, גו, וסוויפט (Swift - החדשה של אפל). לרוב הסטודנטים כל ארבעת השפות היו חדשות.

מתודולוגיות פיתוח
שם הצגתי כיצד עבדו פעם (Waterfall, בעצם משהו יותר כמו RUP) ואיך עובדים בסקראם (תמונות מחיי היומיום).
אח"כ חזרתי לשורשים הפילוסופיים של כל זן מתודולוגיות (טיילור ל RUP ו TPS של טויוטה ל Agile) - והעקרונות / רעיונות שעומדים מאחוריהן.
לבסוף סקרתי כמה פרקטיקות מ 3 מתודולוגיות אג'יליות מודרניות: XP, סקראם ו Lean Startup.


זהו.
היה דיי מרגש. אני חושב שזה היה קורס טוב, למרות שבטוח שיש גם מה לשפר.
היה מאוד מעניין אותי לשאול את הסטודנטים שעברו את הקורס, ברטרוספקטיבה של חצי-שנה שנה - איך החוויה שלהם מקורס כזה לאורך זמן. אולי אנסה לארגן סקר שכזה.

ליאור

----


----

[א] קיבלתי לעיון את כל חומר הלימודים מסטודנט שיסיים לאחרונה תואר זהה לשלי - והשינוי שם היה דיי מתון. אני חושב שרוב הקורסים לא השתנו משמעותית (עדכונים קלים בלבד), וגם התכנית בכלל - רק השתנתה במעט. 11 שנה בעולם התוכנה - זה דור.




4 תגובות:

  1. אנונימי3/8/14 17:29

    היית המרצה הכי מעניין שהיה לנו.
    אני שמח שיצא לך להעביר לנו הרבה תכנים.

    השבמחק
  2. השתתפתי עם ליאור בבניית לוח התכנים של הקורס והעברתי שתי הרצאות (enterprise software וניהול קריירה)
    אני חושבת שזו היתה חויה מאלפת גם עבורנו - תהליך הבניה של הקורס, נסיון להכנס לראש ולנעליים של סטודנטים ולראות איך מאפשרים להם קפיצת מדרגה בהבנה שלהם את עולם התוכנה.
    אני מקווה שהיתה חוויה טובה גם עבורם - מפידבקים שראינו די הצלחנו לקלוע למטרה.

    השבמחק
  3. ליאור,

    האם יש חומרים מהקורס שניתנים לפרסום?

    השבמחק