2014-04-29

סדרה: לינוקס / אובונטו

זהו... הרגשתי שהגיע הזמן להתמקצע בלינוקס - ופתחתי סדרת פוסטים, דיי hands-on (ובשאיפה לא משעממים, גם לאנשי תוכנה מקצוענים) על לינוקס.

בחרתי בהפצת אובונטו כי:
  • היא "נחשבת" 
  • היא שונה וקצת יותר נחמדה/מגניבה ממה שאתקל בעבודה (בעיקר הפצת SLES - Suse Linux Enterprise Server ואולי טיפה Red Hat Enterprise Linux).
  • ראיתי שכ"כ הרבה תוכנות זמינות או מתעדות שימוש ב apt-get (של אובונטו/debian) אבל לא ב zypper (של SUSE) או אפילו yum (של Red Hat/Centos/Fedora) - ורציתי לראות למה...
הערה: אם אין לכם מושג מה אמרתי, אבל אתם מרגישים שזה יכול להיות חשוב עבורכם - סדרת הפוסטים הזו היא בשבילכם.

אובונטו (ומשפחתו) נחשבים קצת יותר חזקים בצד ה Desktop - אבל אותי מעניין דווקא צד השרת ושימוש ב shell / command line בלבד. סדרה זו לא תקדם את מי שרוצה להשתמש בממשק גרפי בלינוקס, אלא אם מעניין אתכם מהם ה internals שמאחורי הממשק הגרפי.

למרות שההפצה "הכי מומלצת" ללמידת צד-השרת של לינוקס היא כנראה CentOS (סוג של red hat חינמי) - רוב מה שאכתוב בסדרת פוסטים זו תהיה רלוונטית כנראה גם למשתמשי CentOS/RHEL/SLES/Fedora וגם למשתמשים שולחניים (בעיקר Mint/Ubuntu) שרוצים להכנס לעומק ולהבין מה יש מאחורי ה"פנים היפות" של הממשק הגרפי.





----


הפוסטים בסדרה:



פוסט בו נעשה הכרות מהירה עם אובונטו ונקבל כמה כלי הישרדות בסיסיים-ביותר לסביבה זו.





אם אתם רוצים להיות מסוגלים להתקין כל אפליקציה על (כמעט) על הפצה - זהו הפוסט בשבילכם.

בפוסט קצר זה נראה כמה כלים שימושים לעבודה עם קבצים בלינוקס: ה PATH, וכלים כמו tr ו sed (בקטנה)




אנו ממשיכים עוד קצת עם הטיול שלנו במערכת הקבצים, וקובעים מטרה: לוגים. אבל גם נהנים מהדרך עם: tail, redirects, find, קבצים מיוחדים ועוד כמה טריקים קטנים...





----

קישורים:
אובונטו Server הופך לשחקן משמעותי: ?Is Ubuntu becoming a big name in enterprise Linux servers



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה