2013-12-25

HTTPS - חלק א': סקירה

HTTPS הוא HTTP עם SSL (קיצור של Secure Sockets Layer). ה "S" ב HTTP משמעה "Secure".

עד לפני מספר שנים, HTTPS היה פרוטוקול שהיה נפוץ בעיקר במערכות Enterprise, ו/או אתרים משעממים אחרים.
דברים השתנו, ויותר ויותר אתרים משתמשים ב HTTPS בתור פרוטוקול ברירת המחדל שלהן: גוגל, טוויטר, פייסבוק ועוד. ע"פ סקר SSL Pulse (לינק עם נתונים גרפיים), בשנה האחרונה אחוז האתרים שעובדים ב HTTPS עלה מ 15%, ל 52%! ייתכן והסקר מעט מוטה - אך בהחלט יש כאן מגמה.

ישנן כמה סיבות שבגללן השינוי מתרחש:
  1. HTTPS הוא "תואם" ל HTTP ואינו דורש (בתיאוריה) שינויי קוד בכדי לעבור אליו.
  2. החומרה נעשית חזקה יותר ויותר, והתקורה של עבודה ב HTTPS היא כבר לא-משמעותית*.
  3. מודעות גדלה לפרטיות ואבטחה ברשת.
* מלבד מקרה חשוב אחד - עליו נדבר בהמשך.


  • האם המעבר ל HTTPS הוא "טוב ליהודים"?
  • מה HTTPS בעצם עושה? היכן הוא מגן והיכן - לא?
  • מה המשמעות, בשבילי המפתח, ובכלל - לעבוד עם HTTPS?


על שאלות אלו, ואחרות - אנסה לענות בפוסט זה.





Context: היכן פרוטוקול HTTPS "מתרחש"?


הבהרה / היסטוריה: פרוטוקול ה SSL (קיצור של Secure Sockets Layer) הוגדר ע"י חברת Netscape עבור הדפדפן Netscape Navigator - שאיננו קיים עוד. הוא היה בגרסאות 1.0 עד 3.0, ואז הוא הועבר לגוף תקינה סטנדרטי ושמו שונה ל TLS (קיצור של Transport Layer Security). בשנת 1999 שוחרר TLS גרסה 1.0, הגרסה העדכנית של TLS היא 1.2 (שוחררה בשנת 2008).
למרות שהשם "TLS" קיים כבר יותר מעשור, השם SSL דבק ועדיין מוכר יותר / משתמשים בו לעתים קרובות בהחלפה ל TLS. ישנו עוד ציוד רשת (בעיקר שרתים) שעדיין תומכים ב SSL או גרסאות ישנות של TLS - מה שמחייב את הדפדפנים לעבוד בגרסה ישנה יותר (ופחות מאובטחת) של הפרוטוקול.

בסך הכל, TLS הוא פרוטוקול שרץ מעל TCP ומתחת ל HTTP (או פרוטוקולים אחרים ברמת ה"אפליקציה"), כך שבעקרון הוא לא משנה את אופן העבודה של HTTP:


כדאי לציין שיש עוד פתרונות הצפנה ל HTTP כגון VPN או IPSec שהם ברמת פרוטוקול ה IP - אך הם מחוץ ל scope של דיון זה.



אלו שירותים פרוטוקול HTTPS מספק?


"הצפנה!" - נכון. אבל הצפנה של מה?

כדי להבטיח תקשורת פשוטה ומאובטחת, אנו זקוקים לקצת יותר מ"הצפנה!".
פרוטוקול TLS מספק 3 שירותים עיקריים:
  • הצפנה של המידע העובר בין הלקוח לשרת - כדי שצד שלישי לא יוכל להאזין לתקשורת.
  • Authentication: זיהוי השרת ו (אולי גם) הלקוח - כדי שנדע, למשל, ש"הבנק" שלנו הוא באמת הבנק שלנו, ולא אתר מתחזה [ב].
  • וידוא שלמות ההודעה, בעזרת "חתימה דיגיטלית" - כדי להתמודד עם התקפות מסוג Man in the Middle.

פרוטוקול TLS בפעולה בדפדפן כרום:
ורוד - אני רואה שיש אימות שאני אכן מחובר לבנק הפועלים. לפני כל הכנסה של כרטיס אשראי - כדאי מאוד לוודא שהשרת מאומת ושמו נשמע הגיוני.
תכלת - הממ.... 112-ביט הוא מפתח מעט חלש בימנו + חיבור 1.0 TLS הוא מעט לא מעודכן וחשוף להתקפות כגון BEAST (בהמשך)


על מפתחות סימטריים וא-סימטריים (הצפנה)


טוב, אני בהחלט לא מומחה להצפנה, אבל בגלל שנראה שזהו רקע נדרש - אנסה לתאר בכמה משפטים את הנושא.
בעולם ההצפנה מחלקים את המפתח הסודי, בעזרתו מצפינים / מפענחים את ההצפנה, ל 2 סוגים עיקריים: סימטריים וא-סימטריים.

מפתחות סימטריים הם פשוטים יותר ונוחים לעבודה. בימינו הם לרוב באורך של 128 עד 256 ביט - כאשר מפתח ארוך יותר הוא בעקרון חזק יותר וקשה יותר לפיצוח ב "brute force" (כלומר: ניסיון כל הצירופים האפשריים, לעתים עם כמה קיצורים). יכולת הפיצוח תלויה כמובן גם בסביבה, באלגוריתם ההצפנה ובמידת האקראיות של המפתח.

מה הבעיה? כל מי שמחזיק במפתח יכול לפתוח את השדר שהוצפן בעזרתו. יש קושי להעביר מפתחות בצורה בטוחה בין שרת ללקוח. בנק יכול לדרוש שתגיעו לסניף לקבל מפתח, אבל מה עם אתר לקנייה חד-פעמית מסין?

לצורך כך הומצאו המפתחות הא-סימטריים. האלגוריתם הנחשב בתחום זה הוא אלגוריתם RSA (שאחד ממפתחיו הוא ישראלי) - אלגוריתם שמאפשר לסיטואציה המדהימה הבאה להתרחש:

דני ואבי מנסים לתקשר בצעקות מ 2 צדי חדר גדול. במרכז החדר יש עשרות מומחי הצפנה, זוכי פרס טורינג רבים, ששומעים בבירור כל מה שדני ואבי אומרים. דני ואבי לא דיברו זה עם זה, או החליפו מידע לפני שנכנסו לחדר.
בהתבסס על אלגוריתם ה RSA, דני צועק משהו לאבי, אבי צועק משהו לדני וחוזר חלילה. הם מצליחים לתקשר בצורה בטוחה מבלי שאף אחד ממומחי האבטחה במרכז החדר יכולים לפענח את מה שהם אומרים.

כיצד זה קורה? זה קצת מסובך, אבל בגדול העיקרון מבוסס על הגרלה של 2 מספרים ראשוניים אקראיים גדולים מאוד והכפלה שלהם. המספר שנוצר מהמכפלה הוא ענק - ומאוד קשה לחשב ממנו את המספרים הראשוניים מהם הוא מורכב (במיוחד כשארכיטקטורת המחשב היא, 64 ביט, היא קטנה משמעותית מאורך המספרים). מתוך המכפלה מחלצים 2 מפתחות / מספרים:
מפתח ציבורי - מפתח שניתן לחלק לכל / לצעוק בתוך החדר.
מפתח פרטי - מפתח סודי שיש לשמור.

כדי להצפין ולפתוח מסרים ב RSA - זקוקים לשילוב של 2 המפתחות. ניתן לשלב אותם בשני האופנים הבאים:
  • כאשר רוצים להצפין מסר לבעל המפתח, מצפינים אותו בעזרת המפתח הציבורי - וניתן לפתוח אותו רק בעזרת המפתח הפרטי (שהוא סודי, בידי בעל המפתח).
  • כאשר בעל המפתח רוצה לאמת בפני אחרים שהוא שולח ההודעה ושהיא לא שונתה, מה שנקרא "חתימה דיגיטלית", הוא מצפין את ההודעה בעזרת המפתח הפרטי - שרק בעזרת המפתח הציבורי ניתן לפתוח. יש גם עוד checksum (או MAC) של ההודעה שמאמת שלא נעשו בה שינויים בדרך.
סה"כ מפתחות א-סימטריים היום הם באורך של 512 עד 2048 ביט - ודיי יקר למעבד לפענח אותם. דרך הפעולה של TLS הוא לבצע את התקשורת הראשונית בעזרת מפתח א-סימטרי (יקר להצפנה/פענוח). בערוץ המאובטח שנוצר - מעבירים מפתח סימטרי קצר יותר (קל להצפנה/פענוח) ושצריך פחות עבודת חישוב בו נשתמש מכאן והלאה. חתימה דיגיטלית יכולה לסייע לאמת את זהות המתקשרים (שרת / לקוח).





האם פרוטוקול ה SSL/TLS הוא מוגן לחלוטין?


לא.

למשל:
ממשלת ארה"ב (כמו ממשלות אחרות) מגבילה בחוק את גודל המפתחות בהן ניתן להשתמש להצפנה. מפתח גדול יותר = קשה יותר לפענוח. הסברה אומרת שממשלת ארה"ב מתאימה את החוק כך שיאפשר לאזרחים וחברות להתגונן מפני אזרחים וחברות אחרים, אך לא להתגונן בפני מחשבי העל של ה NSA או ה FBI.

כרגע החוק בארה"ב (למיטב ידיעתי) מגביל את גודל המפתחות ל 256 ביט להצפנה סימטרית ול 2048 ביט להצפנה אי-סימטרית (במקרה שלנו: RSA).

האם ארגון גדול בעל חוות מחשוב ענקיות (אמזון, גוגל, מייקרוסופט, ועוד כמה אחרים) - יכולים לפענח בזמן סביר את חוזק ההצפנה שמוגבל בחוק? - קרוב מאוד לוודאי שכן. בפועל, חוות המחשוב הענקיות הללו עסוקות מאוד בפעילות עסקית - כך שיכולת זאת נשארת בעיקר תאורטית.

האם פרוטוקול RSA עליו מסתמכת חלק גדול מהאבטחה של HTTPS יכול ל"הפרץ" בצורה גנרית? כנראה שכן - אבל זה עדיין לא קרה.

יש גם באגים בפרוטוקול ה SSL עצמו.
התקפות מפורסמות אחרונות המבוססות על באגים אלו קרויות BEAST ו CRIME - וחלק גדול של משתמשי האינטרנט עדיין חשוף אליהן [ג]. חשוף, מכיוון ששרתי אינטרנט רבים הם לא מעודכנים ועדיין עובדים עם גרסאות ישנות של TLS או אפילו SSL (כלומר: גרסה ישנה הרבה יותר)
.
ע"פ שמועות, מומחי ה NSA "דחפו" באגים מתוחכמים לתוך התקן של TLS - כדי שהם יוכלו לנצל אותם בהמשך. יש פה הנחה, לא בהכרח נכונה, שהבאגים כ"כ מורכבים ופינתיים - שאף אחד לא ימצא אותם. ה NSA, בין היתר גם שילם ל RSA כדי שיחלישו את ההגנות שלהם.

לצורך הפוסט נניח שפרוטוקול TLS הוא בטוח לחלוטין, בכל זאת - מדובר בפרוטוקול טוב ומאובטח למדי. חשפנו כאן את הצד הפחות מחמיא של TLS, אבל אם היינו נטפלים לפרוטוקולים נפוצים אחרים - הם כנראה היו יוצאים הרבה פחות טוב.



מה בהמשך?


הפוסט מתארך ולכן אני מחלק אותו ל2 חלקים.
בחלק א' סקרנו את הפונקציונליות הכללית של HTTPS (קרי TLS/SSL) וקישרנו אותו ל TCP/IP Stack שכולנו מכירים.
בחלק ב' אנסה להתמקד ב HTTPS Authentication וה Certificates - צד חשוב מאוד בפרוטוקול ה HTTPS, ובהשפעה של HTTPS על מערכת / המתכנתים / Operations.

שיהיה בהצלחה!


---

לינקים:
מדוע השתנה שם הפרוטוקול מ SSL ל TLS?

---

[א] כדאי לזכור שחברות אלו שיתפו פעולה בעבר עם ה NSA בחשיפת מידע של משתמשיהן. כעת הן מנסות להפגין את שינוי הכיוון שחל במדיניותן כלפי הרשויות / לטובת המשתמשים.

[ב] שרתי DNS נחשבים כלא כ"כ מאובטחים, ולכן התקפה לא מורכבת כ"כ יכולה להפנות אותנו לאתר שונה ממה שהתכוונו אליו.

[ג] לא צריך מאוד לדאוג - כי אלו התקפות מורכבות למדי ליישום. עדיין הייתי רוצה שכל שירות דואר אלקטרוני או אתר שמתעסק בכסף שלי, יעבוד עם TLS גרסה 1.2.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה