2013-03-13

מה חדש באופיס 2013?

כארכיטקט תוכנה, יוצא לי לעבוד עם חבילת אופיס דיי הרבה. יותר מאשר עם IDE. שימוש באופיס מתקשר לעתים לניתוק מהפרטים הטכנים, אבל בפועל אפשר לעשות הרבה עבודה טכנולוגית בוורד, PowerPoint ו Visio.

התקנתי את חבילת האופיס החדשה ל"סיבוב ניסיון" לראות מה יש שם. בדרך כלל כתבות (קצרות) כאלו מעניינות אותי, אז החלטתי לשתף את הניסיון בOffice 2013 בפוסט בבלוג.


כללי

דבר ראשון שבלט לי (מלבד מראה מעודכן - שהיה צפוי) הוא הקביעה של SkyDrive כלוקיישן ברירת-המחדל לאכסון קבצים. יש פה אמירה.



SkyDrive הוא שירות אכסון הקבצים בענן של מייקרוסופט, ממש כמו DropBox או גוגל דרייב. אני מחבב מאוד את השירות והפכתי אותו כבר מזמן לשירות אכסון הקבצים בענן המרכזי שאני משתמש בו.
  • כרגע SkyDrive מספק 7GB אחסון בחינם, שזה יותר מכל מתחרה אחר - ככל הידוע לי. 
  • האפליקציה של SkyDrive למובייל ולדפדפן מציגה היטב קובצי אופיס מכל הסוגים - שזה ייתרון לא קטן. 
  • האפליקציה ל iOS, לפחות ע"פ Battery Doctor, צורכת כמעט חצי מתצרוכת החשמל של Google Drive: עוד בונוס קטן.



Touch Mode
מכיוון שמייקרוסופט מכוונת כיום לטאבלטים ומחשבים ניידים עם מסכי-מגע, חבילת אופיס 2013 עברה התאמה לטאצ'. בשימוש בעכבר - נוחים יותר ריווחים קטנים מכיוון שהעכבר הוא מדוייק ואנו רוצים לגלול אותו כמה שפחות. מצד שני לאצבע אנושית עדיפים ריווחים גדולים יותר כדי לא ללחוץ בטעות על כפתור אחר מזה שהתכוונו. המרחק הגדול יותר שיש לעבור בין הכפתורים אינו מפריע, מכיוון שהאצבע נעה מהר ללא מאמץ.

באופיס 2013 ניתן לעבור בין "מצב עכבר" (ריווחים קטנים) ו"מצב טאצ'" (ריווחים מוגדלים):



הרעיון של ריווח התפריטים עבור טאצ' איננו ייחודי למייקרוסופט. הנה גרסת הבטא של דפדפן כרום 26 שחשפה ריווח המתאים לטאצ'. ככל שידוע לי הגרסה המרווחת תהיה הברירה היחידה (כלומר, על חשבון המשתמשים בעכבר):


פ'יצרים שהוסרו
לחבילת אופיס 2013 יש מספר תכונות שהוסרו, הבולטות שבהן הן:
  • Clip Art Organazier 
  • SharePoint Workspace (לשעבר Groove) - אפליקציה לשיתוף קבצים.
  • Office Picture Manager (אפליקציה עצמאית לעריכת תמונות) 
ככל הנראה רוב המשתמשים לא יבחינו בחסרונן.


אופיס RT
עבור חלונות 8 RT (המבוססת מעבדי ARM) יש גרסה מצומצמת של אופיס הכוללת: וורד, אקסל, פאוורפוינט ו OneNote (בולט בהעדרו: אאוטלוק). אופיס 2013 RT מסופקת ביחד עם מערכת ההפעלה Windows 8 RT, כלומר - כלולה במחיר. על פניה חבילת אופיס RT נראית אותו הדבר, אך בפועל יש מספר פיצ'רים קטנים שלא זמינים בה. ע"פ מה שהבנתי, לאופיס RT לא תהיה אפשרות להוסיף Plug-Ins.


וורד 

וורד מאפשר לערוך קובצי PDF (פתיחה ושמירה). חשוב לציין שוורד אינו עושה זאת בצורה חלקית: הוא קורא היטב את הטקסט, אך לעתים "מחרבש" את הסגנון. זה יכול להיות שימושי - אך זה לא הפיצ'ר השלם שמשתמע מ "עריכת קבצי PDF" שהייתם מצפים לו. מעניינת יותר מבחינתי היא ההכרה של מייקרוסופט בחשיבות הפורמט שהוא לא שלה. האם הדבר קשור למהפכת המובייל?


זוכרים את הבלונים הצבעונים של הערות כאשר אתם עושים Review למסמך?
בוורד 2013 ניתן להגיב על ההערות במקום לכתוב הערות אחת על השנייה:


נחמד מאוד!

בנוסף יש מצב Review שנקרא "Simple Markup" (במקום ה "Final: show Markup") בו במקום לראות את כל תיקוני העריכה והערות בתוך המסמך - רואים פשוט סימון קטן אדום בשוליים לכל פסקה שהיה בה שינוי. לחיצה קטנה על הסימן האדום מחליפה מצבים עבור הפסקה: הצגת כל השינויים או הצגת המצב הסופי (מצב ברירת-מחדל). יכולת זו שימושית למדי לתהליכי Review של מסמכים!




וורד ו PowerPoint

הנה כמה תכונות המשותפות גם לוורד וגם לפאוורפוינט.

תוך כדי שאנו גוררים אובייקטים (תיבת טקסט, תמונה כו') יציעו לנו לעמד אותם לאובייקטים אחרים במסמך, או לשוליים ע"י הצוות קווים מנחים, מה שנקרא alignment guides. כפי שאתם זוכרים יכולת זו קיימת עוד באופיס 2010 (אולי אפילו 2007?), אבל בגרסה 2013 היא השתפרה מאוד ומזכירה קצת את הרמה של הפיצ'ר ב Visual Studio כאשר מסדרים פקדים ב WPF או Windows Forms. מאוד אפקטיבי.



יכולת קטנה נחמדה נוספת היא שבעת פתיחת מסמך שכבר פתחנו בעבר, מופיע popup בשוליים בשם "Welcome Back" המציע לנו בלחיצת כפתור לקפוץ לדף האחרון שהיה פתוח במסמך. שמירת המיקום נעשית איפשהו במקום מרכזי ולא מבצעת שמירה או שינוי במסמך. נחמד.


Visio

אני צרכן כבד למדי של Visio בצורך יצירת תרשימי "Light UML" ו Marchitecture.
אני כ"כ רגיל לעבוד איתו שלפעמם אני משתמש בו, תוך כדי ישיבה, בכדי לסכם את תוכנה בצורת תרשים וטקסט. מכיוון שאני לא משתמש ב Templates המובנים (הם מסורבלים מדי לשימוש. יש לי סט צורות משלי) -  מאז גרסה 2003 לא היה שום שיפור שהיה משמעותי עבורי.
Visio 2010 (משמאל) מול 2013 (מימין). שימו לב לאיכות הצל והרקע ההדרגתי.
ממש שמחתי לראות שב Visio 2013, סופסופ, הטמיעו את מנוע הרינדור התלת-מימדי של Office 2007 לתוך Visio. התוצאות -  ניכרות.
Visio 2013 הוסיפה גם לצורות מרקם Gradient כתכונה טבעית, כך ששינוי הרקע שומר על ה Gradient. יש גם Themes משופרים ועוד כמה צעצועים ל"עיצוב אוטומטי" - אבל לא נראה לי שהייתי באמת משתמש בהם.

במשך השנים נוכחתי שתרשים יפה מסייע לשכנע אנשים לא פחות יותר מתרשים מדוייק או בעל UML-תקני יותר. היכולת "ליפיף" את התרשימים באמת הייתה חסרה לי, במיוחד עבור תרשימי "Markitechture". עבור השיפורים בתוכנת Visio - אני מחכה לגרסת 2013 בציפיה.


אאוטלוק

למרות שאני עובד בחברה גדולה בה יש מערכת סליחה: מספר מערכות עם פרטי העובדים, מערכות אלו לרוב אינן מעודכנות באופן תדיר. בנוסף, לעתים עלי לבצע מספר רב של לחיצות על מנת להגיע לפרטי איש-הקשר אשר בפרטיו אני מעוניין. כשמישהו שאני לא מכיר כותב לי מייל ואני מנסה להבין מי הוא, גיליתי שהדרך הכי קצרה היא לחפש אותו ב LinkedIn בכדי להבין במי מדובר.
ב Outlook 2013 הוסיפו פי'צר שנראה מאוד שימושי: חיבוריות לרשתות חברתיות (לינק-אין, פייסבוק ועוד) כך שאקבל בתוך האאוטלוק תקציר על האדם מהרשתיות החברתיות. ניתן גם לראות גם את ה Activities אחרונים ברשתות - דבר שיכול להיות שימושי עבור אנשים שאני בקשר עבודה קרוב איתם (אני כנראה צריך להיות חבר שלהם ברשתות החברתיות על מנת לראות מידע זה).
לא יכולתי לנסות את הפ'יצר מול המיילים של העבודה (ביצעתי התקנה בבית) בכדי להבין עד כמה יכולת זו עובדת טוב בפועל - אבל זה משהו שבהחלט היה יכול להיות שימושי עבורי.



אקסל

לאקסל יש פיצ'ר מגניב חדש: אלגוריתם השלמה אוטומטית משופר שמזהה תבניות מתוכחמות יותר.
בדוגמה למטה: אקסל מזהה שעמודה D (שם מלא) מורכבת מעמודה A (שם משפחה) ו B (שם פרטי). כשערך שני מתאים לתבנית מוקלד לעמודה D - אקסל מציע להחיל את התבנית (בלחיצה על Enter) על כל הערכים בטבלה.


עד כמה משוכללות התבניות שאקסל מזהה? האם זה כולל גם Formatting משוכלל יותר? - אינני יודע לענות. בכל מקרה פיצ'ר זה יכול לחסוך עבודת copy-paste מייגעת במקרים מסוימים. נחמד.


סיכום

שאלת השאלות: האם שווה לשלם x דולרים עבור עדכון גרסת אופיס? יש לי הרגשה שגרסה 2013, לפחות עבורי, משפרת יותר מגרסאות קודמות.
בחישוב שעות נטו, ייתכן מאוד ושדרוג גרסת אופיס אינו משתלם, אך פסיכולוגית - אולי כן. רק כדי שהעובדים בארגון ירגישו שמשקיעים בהם ומחדשים להם את סביבת העבודה. אני מדבר על עובדים שאוהבים שינויים בסביבת העבודה הממוחשבת שלהם - כגון עובדי הייטק, למשל.


עדכון (6/6/2013): לאחר ניסיון ממושך יותר באופיס 2013 יש לי שתי תלונות:

  • קביעת SkyDrive כ Default הייתה נוחה לי בזמן נתון, כי אני באמת מנהל את רוב המסמכים שם. כאשר רציתי לעבוד עם דיסק מקומי בעיקר - זה נהיה דיי מטרד. בנוסף: כששומרים מסמך ב SkyDrive אופיס מחכה שהטעינה ל SkyDrive תסתיים. אני מעדיף לשמור מהר ושהסנכרון ייעשה ברקע.
  • משהו ב selections של Visio 2013 דיי מרגיז: הוא לא מאפשר למתוח קו (או רץ) לתוך צורה - רק לתוך ההיקף שלה. לעתים רבות אני יוצר תרשימים "free style" ו"התיקון" הזה מאוד מפריע. עד כדי לחזור ל Visio 2007.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה