2012-04-15

קצת פרומושיין לבלוגים אחרים בעברית

הרעיון לכתוב בלוג בא לי בחטף.

אני זוכר שישבתי משועמם במשרד, זו הייתה תקופה שהרגשתי בה שאני לא לומד שום דבר חדש. נזכרתי שקורסים שהעברתי, גם בנושאים שידעתי בהם הרבה - לימדו אותי לא מעט. עצם הכנת החומר אילצה אותי לבדוק שוב ולחדד. הרעיון לפתוח בלוג צץ לי פתאום. 8 שניות מרגע שהרעיון עלה לי בראש - הוא נפלט מהפה: "אני חושב לפתוח בלוג, מה אתה חושב?" - שאלתי את שותפי לחדר דאז, עמיאל, בחור פיקח ורחב-אופקים. "בלוג אישי... או כזה מקצועי"? הוא שאל. "מקצועי, מקצועי" עניתי. "אני אתבל אותו בדברים אישיים פה ושם - אבל בעיקרון מקצועי". "הממ.... סבבה - לך על זה!" הוא ענה בטון מאוד משכנע. ניגשתי מייד לעבודה! (יום משעמם בעבודה - כבר אמרתי?).

האמת היא שהרעיון הגולמי לא צץ בפעם הראשונה. פעם חשבתי להקליט פודקאסט . ההשראה שלי הייתה רברס עם פלטפורמה[1] - פודקאסט טכנולוגי עברי מבית אאוטבריין (פלוס מינוס).


הפודקאסט הזה הוא פשוט מצויין! בניגוד לכתבות בבלוגים או במגזינים שפחות או יותר חוזרות על התיעוד הרשמי - מה שאני קורא לו "תיעוד צד יצרן", ב"רברס" קיבלתי רשמים על טכנולוגיות (נייבן, למשל) ממי שהשתמש בהן בפועל - מה שאני קורא לו "תיעוד צד לקוח", שזה דבר אחר לגמרי. ללקוח, מסתבר, יש נקודת מבט פחות מחוייבת ויותר מציאותית על המוצר.

ממש אהבתי את הרעיון שאני יכול בבוקר, בלי הרבה מאמץ (parsing ב realtime מאנגלית), לשמוע חומר איכותי בדרך לעבודה. חיפשתי וחיפשתי "עוד כאלה" - אבל לא מצאתי. מצאתי פודקאסטים טובים על נושאים אחרים (היסטוריה למשל, הנה לינק לאחד הטובים!) - אבל לא על הנדסת תוכנה.

חזרה לפודקאסט שלי, ניסיתי לגייס שותף/שותפה - כי הבנתי שבלי שיחה זה פשוט לא ילך, אבל אפילו פרק פיילוט (שחשבתי לתרום לרברסים, אם הם ירצו) לא הצלחתי להקליט. בדיעבד, אני שמח שויתרתי - בהכירי את הבלוג, נראה לי שפודקאסט זה המון עבודה.

כשניגשתי לפתיחת הבלוג, נזכרתי בכמה סיפורים על ניהול בלוגים ששמעתי. חלק מהם מחברי שלמה יונה שיש לו בלוג משפחתי/מקצועי/אישי/חינוכי.
  • דילמה ראשונה הייתה הפלטפורמה: הבנתי שבלוגר היא הפלטפורמה הנפוצה המהירה ביותר לשימוש (עבור Wordpress צריך לסדר Hosting) ומכיוון שרק רציתי להתחיל ולנסות - הלכתי על זה. אני עדיין שם.
  • הדילמה השנייה הייתה האם לכתוב בעברית (יותר טבעי לי, אולי יותר ייחודי) או באנגלית (קהל הרבה יותר גדול). חיפשתי כמה בלוגים טכנולוגיים בעברית לראות איך נראית כתיבה טכנולוגית בעברית - אך לא מצאתי. פשוט לא מצאתי שום דבר!
    החלטתי לדחות את השקת הבלוג ...ביום, וישבתי כל הלילה לחפש בלוגים מקצועיים בעברית. 

לאחר לילה שלם (כלומר - שעות), מצאתי אולי 20 בלוגים שקשורים לתחום התוכנה / אינטרנט ובעברית, רובם עוסק בקידום אתרים. כלומר - יותר "בלוגים על קידום בלוגים", מבלוגים עם תוכן בתחום התוכנה.
מאלו שמצאתי, סיננתי את קידום האתרים (זה לא ממש תוכנה), סיננתי את אלו שלא פירסמו בחודש - חודשיים האחרונים (זומביים[2]) וסיננתי עוד אחד או שניים שנראו לי בסיסיים מדי לטעמי. נשארתי עם שלושה בלוגים.

פאקינג אונלי שלושה בלוגים טכנולוגיים בעברית!

מייד קפץ לי לזיכרון איזה סיפור שקראנו בשעורי האנגלית בחטיבת-הביניים, על בחור שרצה בסה"כ לקנות טבק למקטרת שלו. הוא הסתובב בשדרת קניות מרכזית הלוך ושוב ולא מצא חנות טבק. במקום להתעצבן - הוא החליט להתפטר מהעבודה שלו (איזו עבודה משרדית) ולפתוח, באותה השדרה, חנות טבק משלו. החלטתי לכתוב בעברית.


אז הנה רשימה שאני משמר ומעדכן, של בלוגים ראויים, טכנולוגיים-בעולם-התוכנה ובעברית. תוכלו למצוא אותם בדופן הימנית של האתר של הבלוג שלי.
אם יש לכם עוד זמן פנוי ללמוד ולהתעדכן - אני ממליץ לבדוק ולבקר: יש אחד שמתמקד ב .NET, אחד ב Cloud Computing ואחרים - כל אחד עם הנטייה שלו.
אני לא מניח שכולם יתאימו לכם, אבל אולי אחד או שניים כן - אז הרווחתם.

כמובן שאם פספסתי משהו - אז אתם מוזמנים להציע. אוסיף מה שנראה לי מעניין וקרוב מספיק לתחום שאני עוסק בו (כפי שציינתי - יש עוד כמה וכמה בלוגים טובים בעברית - בנושאים אחרים).


[1] המקור לשם המוזר מוסבר בפרק מספר 1. מעולם לא יצא לי לשמוע, אבל אני מנחש שזה משהו שקשור לקיבוצים ומלגזות או ציוד חקלאי כלשהו (!?)
נ.ב. מזל טוב לאורי ורן על העיצוב החדש של האתר - בצבע שמנת. העיצוב הקודם פשוט לא היה קיים :)


[2] זומבי = השם ביוניקס לתהליך שמת אך לא נוקה. אין פה קשר למדע בדיוני.

4 תגובות:

  1. ליאור, הפוסטים שלך פשוט טובים, ואני מקווה שתמשיך למצוא את המוטיבציה לכתוב, ואולי גם להפיק פודקסט יום אחד.
    תודה על אותם הקישורים שלא הכרתי, והנה תוספת משלי:
    - פלאנט תוכנה חופשית בישראל - http://planet.hamakor.org.il/
    - פודקאסט חדש בעברית על שפות תיכנות - http://narkisr.github.com/lambda-pod/

    השבמחק
  2. תודה אלון!

    תודה גם על הלינקים.

    אני בהחלט ממשיך לכתוב. :)

    השבמחק
  3. אני אשמח להמליץ על האתר שלי, נכון שבו אני מתמקד במדריכים בסיסיים, אבל יש בו גם מדריכים ומידע מתקדם יותר.

    השבמחק
  4. רן ידידי,

    אולי לא שמת לב, אך האתר שלך כבר ברשימה :)

    השבמחק